Aino Jawo och Caroline Hjelt tar emot i sin studio på Södermalm i Stockholm där de har huserat under det senaste året. Under perioden har de gjort färdigt "Club romantech", deras första album på ett decennium.
Skivan består av 15 låtar med tydliga rötter i dansant house. Den hade kunnat låta annorlunda. Duon hade ett nästan färdigt album med sig hem när pandemin bröt ut 2020 och de flyttade tillbaka till Stockholm efter många år i Los Angeles.
Men tillvaron under pandemin, och faktumet att båda blev på smällen i samma veva fick musiken att ta nya vägar – i en friare och mer lekfull riktning, via dansgolvet.
– Det är så sjukt att vi skrev vårt klubbigaste album under vår tystaste period. Det var som att vi började prata om allt som vi saknade. Om att få stå på scen och om våra favoritklubbar. Så vi skapade ett litet "sweet escape" som vi kallade för "Club romantech", dit vi ville ta med alla våra kompisar, säger Caroline Hjelt.
"Halvnaken och fri"
Sverigeflytten betydde att de kom närmare musiken som de gillar mest och som de växte upp med, bland annat genom ett samarbete med dansmusikproducenten Yaro. Dessutom var själva miljöombytet välbehövligt, tror Aino Jawo.
– Det är en helt annan grej i LA. Man är för halvnaken och fri liksom. Man blir aldrig uttråkad. Jag tror att vi behövde det här långa svenska mörkret, säger hon.
På skivan gör de bland annat en version av Ultra Natés 90-talshouselåt "Free" – tillsammans med stjärnan själv. Låten är en gammal favorit för dem båda och någon av dem började sjunga låten i studion. Det lät bra och de hörde av sig till Natés manager med förhoppningen om att få sampla låten. De fick mer än så. Det hela slutade att de spelade in en helt ny version tillsammans med idolen.
– Hon är en queen. Bara så varm och ödmjuk men ändå med så sjukt mycket pondus, säger Hjelt.
– Vi har träffat henne lite i Miami och Utah och sjungit ihop. Hon är en kompis nu, vilket är så fint. Hon kan allt om dansmusik, för hon är ju själv dj och har varit djupt inne i det väldigt länge.
Barnen är kompisar
Det finns band som slutar att vara kompisar, men som ändå håller ihop och gör musik tillsammans. Icona Pop är inte ett sådant band. De blir tvärtom bara bättre kompisar med åren.
– Jag vet inte hur vi pallar och jag vet inte varför, men Aino är fortfarande alltid den första som jag vill ringa när jag kommer hem från en resa med Aino. Vår relation har liksom bara vuxit med allt vi har gått igenom tillsammans, säger Caroline Hjelt.
Nu är det gått två år sedan Jawo och Hjelt blev mammor – med nio dagars mellanrum. I dag är deras barn bästa kompisar.
"Som en stor bebis"
– Vi dj:ade mycket när vi var väldigt gravida och och då kunde vi liksom känna i magen och det var en otrolig upplevelse, men det fanns också en oro. "Tänk om de kommer att hata varandra". Men nu skriker de bara av lycka när de ser varandra, säger Aino Jawo.
Att få barn har förändrat artisteriet till det bättre, tycker de.
– När du är artist så handlar ju allt om dig. Du är liksom som en stor bebis. Men sedan så får du barn, och då plötsligt handlar ingenting om dig. Jag tycker vi jobbar bättre, tar smartare beslut och är mer effektiva nu, säger Caroline Hjelt.