Katie Melua har tillbringat de första månaderna av coronapandemin inlåst i sin lägenhet i London, alternativt i sitt föräldrahem där hennes bror har en studio. "Album no 8" spelades in precis innan viruset slog klorna i världen.
– Vi funderade på om vi skulle skjuta upp släppet. Jag hade en höst- och vinterturné inplanerad som nu är inställd. Men vi kom fram till att om det är något folk vill när de inte får röra sig ute som vanligt är det att lyssna på musik.
Gick skilda vägar
Succén med hennes två första album, som kom 2003 och 2006, gjorde Katie Melua till en av Storbritanniens rikaste musiker under 30. Det nya albumet ser hon som en nystart, i mer än en bemärkelse.
– Jag blev upptäckt av en producent som hade 30 års mer erfarenhet än jag. Han var min mentor. Men när jag blev äldre utvecklades jag i en annan riktning och ville experimentera mer. Vi gick skilda vägar för sex år sedan och det här känns som mitt första riktiga studioalbum på egen hand, säger hon.
Förutom sin producent har Katie Melua även separerat från sin make sedan åtta år tillbaka, motorsportstjärnan James Toseland. Albumet har utvecklats ur den nya livssituationen, men är ingen klassisk uppbrottsskildring förklarar hon.
– Det finns ingen smaskig historia bakom. I sista låten "Remind me to forget" sjunger jag om det öppet och ärligt. Jag vill lämna saker öppna för tolkning, det är den som lyssnar som ska lägga in sina egna erfarenheter.
TT: Är du rädd för att albumet ska reduceras till din "skilsmässoskiva"?
– Det är en farhåga, men den är inte så stor. Det känns som om folk förväntar sig att när ett långt förhållande tar slut ska det vara ett stort trauma. Man kanske trodde att vi skulle vara otroligt deprimerade, ledsna eller arga. Det tyckte jag var märkligt för det var inte så för oss. Jag respekterar honom och vi är vänner, men vi pratar inte varje dag längre.
Inspiration från Dylan
Katie Melua är nyss hemkommen från en musikvideoinspelning i Georgien, landet hon flyttade från som nioåring. På förra albumet "Winter" samarbetade hon med en georgisk kör och nu är det Georgiens filharmoniska orkester som står för en stor del av musiken på "Album no 8". Men den största inspirationen inför inspelningen kom från Bob Dylans självbiografi.
– Jag har aldrig haft en ingång till folkmusik, men jag läste Bob Dylans memoarer och började skriva ner alla artister han skrev att han lyssnade på i början. Folkmusiken blev en känsla jag tog med mig in i låtskrivandet.
Inspirationen till trots låter inte den nya skivan speciellt folkinspirerad, med maffiga stråkarrangemang på varje spår.
– Det var inte förrän jag hörde producenten Leo Abrahams mixning som jag insåg hur mycket stråkar det blivit på albumet. Som artist kan jag aldrig förutspå hur musiken kommer att tas emot. Musikindustrin är väldigt uppspeedad jämfört med andra branscher. Mitt mål med skivan var att hitta en bra producent och skriva så ärliga låtar som möjligt. Jag hoppas att jag lyckades.