– Vi valde att hålla musiken levande även om det egentligen inte gick ihop ekonomiskt. Vi körde tre konserter på samma dag med Uno Svenningsson för 50 personer. Vi fick jobba tre gånger så mycket för samma biljettintäkter, samtidigt som försäljningen av mat och dryck var lägre. Vi gjorde det för att suget efter konserter varit så enormt, säger han.
Pelle Aldestams kräftskiva med Danny Saucedo stoppades av polisen i somras, eftersom festen sågs som en allmän sammankomst. Nu ställer han sig kritisk till hur långsamt regeringen har agerat.
– Att inte komma med nya riktlinjer förrän sommarsäsongen är över, i oktober, det är en stor skandal. Om de hade reagerat snabbare hade en stor del av sommaren kunnat räddas.
Han driver eget som konsertarrangör för större artister samt familjeföretaget Kackelstugan. Det är där de mindre konserterna, med bland andra Nanne Grönwall och Chris Kläfford har ägt rum. Han planerar att söka stöd från Kulturrådet för uteblivna inkomster framöver och säger att han börjat se sig om efter alternativa försörjningsmöjligheter.
– Konsertsverige kommer inte repa sig på ett decennium. Jag tror effekterna är mycket större än vi kan ana nu. Att arrangera spelningar är en livsstil, inte en affärsidé, säger han.
"Har chansat"
Ulf Cronheim arrangerar konserter på restaurangen Majas vid havet i Varberg sedan 25 år tillbaka. Under sommaren har restaurangen anordnat mindre spelningar med bland andra Frida Hyvönen, Slowgold och Moneybrother – men tvingades samtidigt att ställa in flera konserter.
– Jag tänkte att vissa konserter kommer vi att gå back på, andra plus minus noll, vissa kanske vi till och med kan tjäna på. Vi tyckte det var en bättre väg att gå tillväga än att bara ställa in allt, då tar man inget ansvar själv. Då finns man inte där som arrangör, vare sig för publiken eller för artisterna, säger Ulf Cronheim.
Han har skrivit ett brev till kulturminister Amanda Lind (MP), där han vill att arrangörer som faktiskt genomför konserter med restriktioner också ska få stöd. I år har restaurangen sålt ungefär 1 250 biljetter, ett vanligt år brukar de vara uppe på 5 000–6 000.
– Alla som har gått på spelningarna är att betrakta som de egentliga kulturstödjarna i år, i avsaknad av kulturstöd från Kulturrådet, säger Ulf Cronheim och fortsätter:
– Hela den här sommaren har vi jobbat utan att veta om det går ihop, vi har chansat, men jag vet fortfarande inte om det går ihop. Jag har ingen aning om hur jag ska klara min verksamhet till nästa sommar.
"Inte vana"
Camilla Backman arbetar på Garageprojektet i Hammenhög, en liten by mellan Simrishamn och Ystad. Under sommaren har Garageprojektet arrangerat dubbelspelningar med Slowgold, Christian Kjellvander och Alice Boman, med ett maxtak på 50 personer.
– Biljetterna har gått åt på en gång, de tog slut på några timmar, det är vi inte så vana vid. Det har också varit helt fantastiskt att göra de här konserterna, man blir påmind om hur mycket det betyder att mötas på det sättet, säger hon.
Tack vare ett arrangörsbidrag från Kulturrådet och ett bidrag från Skånsk Live gick de runt på konsertsommaren. Innan coronapandemin satte stopp för spelningarna var planen att pengarna skulle användas till att investera i teknik.
– Vår verksamhet är alltid plus-minus-noll-verksamhet, och tack vare de här stöden har vi kunnat gå plus minus noll nu också, säger Camilla Backman.