50-personersregeln för sammankomster ligger fast – men från och med 1 oktober vill regeringen införa undantag för sittande publik.
Marie Lundqvist vid Stockholm Live, som bland annat driver Globen och Friends Arena, tycker att regeringen har tagit hänsyn till branschens behov.
– Vi har redan förberett för hur man kan genomföra evenemang på ett ansvarsfullt sätt, där social distansering är en viktig del. Det återstår att se vad maxtaket hamnar på. Det kan innebära att en del evenemang går att genomföra, medan andra inte går att genomföra eftersom de inte är praktiskt möjligt, eller att vi inte får ihop ekonomin, säger hon.
Även Joppe Pihlgren, som är verksamhetsledare för branschorganisationen Svensk Live, välkomnar beskedet.
– Vi är positiva till att man börjar titta på hur man ska lätta upp för publik. Vi vill också öppna upp på ett ansvarsfullt sätt, det är ett gemensamt intresse så det är bra att man pratar om det, säger han.
"En försämring"
Men delar av regeringens förslag ifrågasätts. Enligt inrikesminister Mikael Damberg vill regeringen se ett avstånd på cirka två meter mellan besökarna. Men det är ett betydligt större avstånd än vad till exempel biograferna använder sig av i dagsläget, påpekar Peter Fornstam, vd för Svenska Bio.
– Jag har ringt Folkhälsomyndigheten två gånger för att vara säker på att jag får samma svar båda gångerna. Då har de i dag sagt "armlängds lucka". När jag har frågat "hur lång är en arm" har de svarat "55–60 centimeter", säger han.
En tvåmetersregel skulle betyda att en salong med plats för 50 personer skulle anses som fullbokad när endast ett litet antal personer köpt biljett, enligt Fornstam.
– Det kan möjligtvis gynna en stor salong som Rigoletto med 800 platser, men om det är de måtten som gäller är det klart sämre än i dag. Det är inte en förbättring, det är en försämring, säger han.
Vill ha 500 i publiken
Birgitta Svendén, vd för Kungliga Operan, är positiv. Hon menar att publik på plats är en förutsättning för att kunna bedriva opera.
– Nästa nöt att knäcka är att producera bra saker för publiken och ändå hålla avstånden. Våra konstarter bygger på stora kollektiv på scenen. Några veckor in i hösten klarar vi oss på att reducera körer och orkester, och vår första balettpremiär framförs med avstånd mellan dansarna. Men en stor uppsättning som Svansjön kan inte genomföras om vi inte hittar en lösning så att artisterna tillåts ha fysisk kontakt, säger hon.
Samtidigt pekar även hon på att olika lokaler skulle ha olika förutsättningar att leva upp till reglerna. Själv tycker hon att Operan borde få en gräns på 500 personer.
– Vi kan tänka oss att göra det stegvis, med 250 i ett första steg. Men vi har en salong på 1 000 personer, så då har vi en femtioprocentig salong. Och jag tror att eventbranschen hellre ser en procentsats, för vi har alla olika förutsättningar.
"Första steg"
Artisten Sarah Dawn Finer har tidigare uppmanat regeringen till handling, och när TT når henne har hon precis varit på ett möte med näringsminister Ibrahim Baylan. Nu är hon försiktigt positiv, men understryker att hon inte kan tala för hela branschen.
– Jag tycker att det här var ett första litet steg på vägen, där de här jätteinsatserna från alla de senaste veckorna har gett gehör. Men jag är väldigt mån om att påpeka att även om man mot förmodan skulle välja att säga att allt är lugnt och man slår upp dörrarna i morgon så är det här inte en näring som kommer att landa på sina fötter på många år än, säger hon.
Stefan Forsberg, som är styrelseordförande för Svensk Scenkonst, tror att landets scener är väl rustade för att klara de nya förutsättningarna.
– Vi är vana vid att regelbundet göra olika bedömningar av risker, när man bygger scener eller ger sig ut på turné, och det har vi tryckt på under våren. Vi kan faktiskt ganska mycket om det här. Så jag tror att vi kommer att klara det här på ett utmärkt sätt, säger han.
"Enorma skador"
Regeringen vill också skjuta till 1,5 miljarder kronor till kulturen inom ramen för budgetförhandlingarna.
Folkets hus och parkers vd Calle Nathanson tycker att regeringen har lyssnat på branschens önskemål.
– Kulturlivet har lidit enorma skador i år och kommer att fortsätta att göra det under hösten. Ska det finnas ett levande kulturliv kvar måste det komma ett extra stöd, säger han.
Joppe Pihlgren pekar på att de nya stödpengarna är livsviktiga för landets konsertnäring.
– Utan pengar hade infrastrukturen när det gäller livemusik försvunnit all världens väg. Nu finns det möjligheter för vår bransch att övervintra och överleva. Så det är jätteviktigt, säger Joppe Pihlgren.
Marie Lundqvist anser att pengarna inte bara borde fördelas till kulturutövare utan även till yrkesgrupper som ljud- och ljustekniker samt transport- och biljettföretag.
– Beskedet kring stödpaketet betyder jättemycket, det är viktigt att det omfattar alla aktörer i evenemangsnäringens ekosystem, och att det sker skyndsamt eftersom många företag går på knäna, säger hon.