"Några ringar på ett hav, är allt vi lämnar kvar", sjunger Laleh i "Det kommer bli bra" från 2020. När hon skrev fler texter märkte hon att hon drogs till vattenliknelserna om och om igen. Hon blickade ut över stora hav, simmade i djupen och bestod mest av socker och vatten.
– Så var det ett tema plötsligt, en temaskiva. Det har jag aldrig gjort tidigare, säger hon.
Omgivningen blev måttligt entusiastisk när Laleh förklarade att nästa projekt ska bli ett helt temaalbum om vatten. Men hon lät sig själv flyta med i den kreativa forsen. En ovanligt lång och pandemikrånglig inspelning där hon fick kämpa med att få ihop alla musiker i studion mynnade ut i skivan "Vatten", som släpps i dagarna, och hon är nöjd med resultatet.
– Nu förstår jag att jag hade rätt känsla. Det fanns något där, säger hon.
"Var går gränsen?"
Genomgående för texterna är ett slags dualitet, berättar Laleh.
– Att hela tiden dras mellan vårt sämsta och bästa, det är det som skivan egentligen handlar om. Det är hoppet och hopplöshetens relation till varandra. Vattnet är på något sätt det som binder ihop hopp och hopplöshet och som gör att jag blir jag.
De där två sidorna representeras också av hur hennes föräldrar var, där pappan poeten och konstnären var idealist medan hennes mamma mattegeniet var mer av en realist i hur hon såg på världen.
Att hennes pappa drunknade i en kanotolycka när han försökte rädda livet på en annan människa har däremot inget att göra med skivans vattentema, förklarar hon.
– Jag tror inte det. Men återigen handlar det om hoppet. Han hoppades för en annan människa. I låten "Hallå vänta" så pratar jag om att ge allting man har, men att inte slösa bort dig. Var går gränsen mellan att ge för mycket och att ge för lite? Min mamma tyckte alltid att min pappa var lite för hoppfull, generös och snäll. Jag har landat någonstans i mitten.
Startar eget bolag
"Vatten" ger hon ut på sitt eget nystartade skivbolag Palang. Det här blir första gången som hon själv ger ut sin egen musik, och det känns som ett viktigt steg.
– Jag har alltid producerat mina skivor och varit chef över allt som jag har gjort, men det är en annan sak att göra det på eget skivbolag. Jag började med en akustisk gitarr bara och då har man inte råd att starta några skivbolag.
Meningen är att hon ska ge ut musik av andra också och hon har redan börjat arbeta med några yngre artister. Än så länge vill hon inte avslöja något om sina samarbeten, förutom att hon har en förkärlek för artister med poppiga låtar och introverta texter.
– Jag försöker lära ut att de hela tiden ska ha en ärlig relation till det de skriver och till publiken. Det ska få ta tid och det är ett lite unikt förhållningssätt i popbranschen, säger hon.
– Men det är jättesvårt med unga människor, de är ju jobbiga alltså, lägger hon till och skrattar.
Som artist är det också viktigt att tänka långsiktigt. Det gäller att blicka tio år framåt och inte vänta sig att allt händer i morgon, slår hon fast.
– Om det kommer in en skinnjacka i rummet och börjar lova en massa saker så får ni inte gå på vad som helst. Jag lovar ingenting, bara att det kommer att bli äkta och bra, men att det kommer att vara hårt arbete.
Spelar på Ullevi
Samtidigt pågår förberedelserna inför sommarens stora händelse. Den 10 juni kliver Laleh upp på scenen på Ullevi i Göteborg och gör sin största konsert hittills. På kuppen blir hon dessutom historisk som den första kvinnliga artisten som har en solokonsert på arenan.
– Den börjar sälja slut snart, så det är kul. Det visste man ju inte direkt när man ringde och bokade. Jag är jättetacksam, säger hon.
Spelningen kommer att bli något utöver det vanliga, förklarar Laleh. Hon har inte behövt kompromissa med något i konsertens utformning.
– Det är mycket musiker, verkligen total frihet. Alla drömmar jag har ska gå i uppfyllelse, säger hon.
– Vi försöker hitta en röd tråd genom konserten, där den ena låten leder till den andra som leder till den tredje. Det är inte bara som en låtlista utan allt går in i vandra. Det är lite mer genomtänkt än att bara gå upp och spela rakt upp och ner.