Musikalen är baserad på filmen med samma namn och handlar om den ryska tsardottern Anastasia.
– Jag spelar hennes mormor, Maria Fjodorovna, säger Lill Lindfors som är inläst på den den historiska bakgrunden.
Hennes rollfigur växte upp i Danmark och hette från början Dagmar, men fick ett nytt ryskt namn i sitt äktenskap med tsaren.
– Det är en fantastiskt intressant historia, men musikalen handlar såklart om Anastasia.
Repetitionerna börjar i juli. Lill Lindfors har åtminstone ett eget sångnummer; huvudrollerna görs av norska Tuva B Larsen och svenske Andreas Weise som Lill Lindfors känner sedan tidigare.
Ingen tvekan
I hennes musikalrepertoar finns bland annat rollen som fransk filmproducent i den rosade uppsättningen av "Nine", baserad på Fellini-klassikern "8 1/2", på just Malmö Opera. Men Lill Lindfors senaste musikalroll var som fru Schneider i "Cabaret" på Kulturhuset Stadsteatern där hon spelade mot Johan Rabaeus och sjöng duetter som hyllades som uppsättningens höjdpunkter. När hon nu fick chansen att återvända till musikalscenen tvekade hon inte.
– Det är ingen stor roll, men hon är sympatisk och finns med, jag är bara så sugen på att få spela teater igen.
Just lusten till musiken och scenen är obruten hos Lill Lindfors, i dag 81 år. Under hösten har hon genomfört sin jubileumsturné med ett 20-tal oftast helt utsålda konserter runt om i landet. Visserligen ser hon turnén som sin sista stora, där arbetsdagarna följer på varandra mer eller mindre i ett svep. Det hindrar henne inte från att fortsätta i mindre format.
Under hösten fick hon uppleva fantastiska publikmöten.
– Det har funnits en energi och entusiasm som kanske varit större nu efter pandemin, man kunde komma ut, folk kände att det var härligt att få sitta bredvid varandra. Det har verkligen varit en stor entusiasm och glädje.
Klassiska revynummer
De extrainsatta januarikonserterna har dock blivit pandemiframflyttade till i maj, då hon också ska medverka i "Förklädd gud" i Knivsta och dessförinnan även i en hyllningskonsert till João Gilberto på Fasching i Stockholm.
Men just nu jobbar hon med svenska klassiska revynummer. I början av februari återvänder Lill Lindfors till den revykonst som hon en gång inledde sin karriär med. I konserten "Revykvinnor" på Malmö Live Konserthus gör hon klassiska revynummer från 1970-talet tillsammans med Petra Marklund, Mimi Terris, Emma Molin och Monday Night Big Band.
– Jag gör "kvinnoemancipationsnummer" som monologen "Herrar" som Åke Cato skrev till mig. Man brukar ju kalla dem som skrev för revykungar och då tänker jag att de skrev mot sitt eget kön. Som i "Herrar" och "Mördartango" som handlar om tre olika kvinnor som tar kål på sina män.
– Just nu försöker jag stoppa in alla de här texterna.
Lill Lindfors ska också sjunga låtar med text av Björn Barlach, författare till hennes paradnummer "Musik ska byggas utav glädje" och även – tillsammans med Åke Cato – till låten som fick ge namn till jubileumsturnén, "Tillsammans är ett sätt att finns till".
– Den är nio minuter, så lång att den inte spelas i Sveriges Radio. Jag ska se om jag kan försöka åstadkomma en föreställning med Björn Barlachs material en dag.
"Anastasia" på Malmö Opera har premiär den 2 september.