Ljung: "Musik är himmelskt"

Från lovsång inom pingströrelsen till lekfull häxhouse och trance. Albumdebuterande Ljung revolterade först mot sin kristna uppväxt. Nu har hon hittat en egen andlighet genom musiken.

"Det är svårt att göra klart en skiva. Nu är det som att jag ser tydligare åt vilket håll jag är på väg, som att jag låst upp något", säger Ljung som debuterar med den elektroniska skivan "Bleed and bloom".

"Det är svårt att göra klart en skiva. Nu är det som att jag ser tydligare åt vilket håll jag är på väg, som att jag låst upp något", säger Ljung som debuterar med den elektroniska skivan "Bleed and bloom".

Foto: Claudio Bresciani / TT

Musik2023-10-17 06:03

– Jag visste redan när jag var liten att det är det här jag ska göra, sen om jag kan leva på det får vi se, men jag kommer alltid att hålla på med det, säger Olivia Ljungquist, som hon egentligen heter.

Ljung kom in i musikbranschen när hon började köra för sin artistkompis Sarah Klang. Det ena ledde till det andra och snart var Ljung förband till Kite. Efter ett par singlar och ep:n "Eden" släpper hon nu sitt elektroniska debutalbum "Bleed and bloom". En titel med flera olika betydelser.

Symbolisk titel

– Egentligen är det ganska banalt, att "det som inte dödar härdar". Man måste gå igenom en massa skit för att hitta till det man vill vara och blomstra i den man är, säger Olivia Ljungquist.

Det finns också en annan innebörd som är lite mer religiös och refererar till hennes uppväxt i ett kristet hem inom pingstkyrkan.

– Jag har haft en känsla av att jag som kvinna bara ska blöda och blomma, så titeln är symbolisk för det också, säger Olivia Ljungquist.

Hon växte upp i ett musikaliskt hem med mycket lovsång och en pianospelande pappa, men Olivia Ljungquist saknade länge icke-religiösa musikreferenser. Det förändrades när en granne började låna ut cd-skivor, bland annat Cardigans "Gran Turismo". När Spotify lanserades kring 2008-2009 upptäckte hon artister som The Knife, Björk, PJ Harvey och Kate Bush som blev viktiga förebilder för Ljung.

– Jag minns när jag upptäckte dem och kände "vad är det här, varför har jag aldrig hört det här tidigare?", säger Olivia Ljungquist.

Nykläckt fågel

Debutalbumet utforskar frågor om kroppen som ett kärl ("Ceramic") och huruvida livet är ödesbestämt ("Warp and weft"). Singeln "From the outside" handlar om en slags metamorfos och pånyttfödelse, vilket speglas i den tillhörande videon och i flera av Ljungs pressbilder, där hon sminkats till ett omänskligt väsen och försetts med svarta vingar.

– Visionen var att kunna se ned på sig själv ovanifrån, och att se olika versioner av sig själv beroende på vem man vill vara. Vi lekte med det och det blev en fågelgestalt, eftersom en fågel är skör och bräcklig. Den andra figuren är som en "nykläckt" fågel eller varelse, säger Olivia Ljungquist.

Pånyttfödelsetematiken går igen i flera texter. Enligt Olivia Ljungquist är det ett sätt att manifestera förändring.

– Det handlar väl om att lägga vissa grejer bakom sig och börja om på nytt. Det tror jag att många kan känna i sina liv. Att vilja gå vidare, hitta till sig själv och börja på ny kula.

Mörk och svår?

TT: Är du fortfarande troende?

– Det är en svår fråga faktiskt. Jag har gått från att vara djupt troende till att ta ganska radikalt avstånd i tonåren och tidiga 20-årsåldern. Nu när jag gjort skivan har jag kommit tillbaka till en sorts insikt om att det finns någonting kvar ändå.

TT: Vad säger pingstkyrkan om din musik?

– Det vet jag inte faktiskt. Mycket möjligt att den kan uppfattas som mörk och svår och ett uttryck för något som inte står för den kristna läran. Men för mig är det tvärtom, att musik är något himmelskt.

Fakta: Ljung

Namn: Olivia Ljungquist

Född: 1992 i Uddevalla.

Bor: Göteborg

Sysselsättning: Artist och studerar till konservator.

Aktuell med skivan "Bleed and bloom", som släpps 20 oktober.

Spelar hela skivan live på releasefesten, som äger som på Kulturhuset Oceanen i Göteborg 4 November.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!