"Man kämpar till det bittra slutet"

Konsertarrangörerna är illa ute när publikrestriktionerna på 50 personer kvarstår. Henrik Berndtson på Blixten & co säger att regeringens beslut innebär stora konsekvenser. –Det är svårt att se hur branschen kommer att kunna överleva utan fler insatser, säger han.

Stora arenakonserter är ett minne blott under coronapandemin. Arkivbild.

Stora arenakonserter är ett minne blott under coronapandemin. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Musik2020-10-16 11:20

De stora arrangörsföretagen som Blixten & co har i princip ingen verksamhet i gång sedan coronapandemin slog till i mars. Många kritiska röster har höjts mot att restriktionerna för folksamlingar under konserter och sportevenemang ligger kvar medan exempelvis köpcentrum får hålla öppet.

– Vi har noll i intäkter. All vår verksamhet är nedstängd. Vanligtvis har vi tre till fyra evenemang om dagen men nu har vi väl haft lika många evenemang totalt sedan i mars, säger Henrik Berndtson, vd på Blixten & co.

Mindre turnéer

Blixten & co har korttidspermitterat personal, men stödet för permitteringarna gäller bara till sista november. Hur det blir sedan finns det ännu inget besked om från regeringens håll. I en artikel i Dagens Nyheter den 14 oktober skildras också hur världens största livearrangör Live Nation drabbats av ekonomisk kris och enligt uppgifter till tidningen tvingats säga upp personal även i Sverige.

Mindre arrangörer som exempelvis 28 Booking försöker att hålla uppe verksamheten genom att arrangera mindre konsertturnéer för en publik på max 50 personer. Hansi Friberg driver bokningsbolaget och har planerat in konserter med artisterna Luke Elliot och Viktor Olsson.

– Luke Elliot släppte sin platta i april och då hade jag bokat en turné med honom och hans band på sex–sju personer. Sedan fick vi ställa in och flytta fram till september, då vi trodde att det här skulle vara över. Med 50 personer får man inte in så mycket pengar. Det täcker inte resor, hotell och löner för sex–sju. Nu går vi runt men ingen av oss blir rik på det, säger han.

Henrik Berndtson tror att det kommer att få stora konsekvenser om inte ett nytt stöd aviseras speciellt till permitteringar i kultur- och nöjesbranschen från december.

– Många lämnar branschen eftersom man inte vågar vara kvar och satsa. Vi har absolut upplevt att personer vi jobbar med har börjat jobba med något annat. Men man kommer att säga upp personal innan man sätter sina bolag i konkurs. Det är oftast folks livsverk och då kämpar man till det bittra slutet, säger han.

Supertuff tillvaro

Den nya konsertlokalen Fållan i Slakthusområdet i Stockholm hade precis börjat anordna spelningar för en maxpublik på 2 450 personer när coronapandemin slog till. Thea Mårdbrant som jobbar som operativ chef beskriver en supertuff tillvaro där verksamheten knappt hann öppna innan man fick stänga i ett halvår.

– Just ovissheten har varit det svåraste, att man inte kan planera framåt. Men det gäller ju för alla. Vi har jobbat med ombokning av sådant som vi hade inplanerat 2020, rustat upp huset och tagit tag i saker man normalt inte hinner. Vi har en liten organisation vilket är tur i oturen då vi inte behövt säga upp någon fast anställd, säger hon.

Nu har Fållan gjort om och anpassat för en sittande publik. Under helgerna i november satsar man på spelningar med bland andra Cherrie, Miriam Bryant och Sarah Klang.

– Vi tar in 16 procent av vår kapacitet, ungefär 400 personer. Det har varit svårplanerat, men vi har arbetat om efter riktlinjerna för serveringsställen. I stället för att köpa konsertbiljetter får besökarna boka bord. Vi har byggt upp en vinterpaviljong på vår uteservering och lagt till nya kök för att kunna husera krögare som vi bjudit in.

Hansi Friberg säger att han flyttade alla årets arrangemang till de sista tre månaderna, för att rädda sina och artisternas intäkter.

– Det blev väldigt snopet när regeringen gick tillbaka på det många hade uppfattat som ett löfte. Sedan förstår jag ju att de måste titta på hur smittspridningen ökar. Jag blev väl inte jätteförvånad, man hade anat att det gick åt fel håll, men man hoppades ändå, säger han.

Arrangörerna bakom Fållan, Martin Lagerberg och Thea Mårdbrant.
Arrangörerna bakom Fållan, Martin Lagerberg och Thea Mårdbrant.
Fakta: Så har konsertlokalerna ändrats

Konsertlokalerna Pustervik i Göteborg och Slaktkyrkan i Stockholm har bokat spelningar med exempelvis Dylan LeBlanc, Laser & Bas, Shitkid och Hanna Järver inför sittande publik.

Plan B i Malmö har kört i princip oförändrad verksamhet, men inför en maxpublik om 50 personer, sedan i våras.

Scalateatern i Stockholm bygger ut sin krogdel för att kunna ta in en större publik på upp till 200 personer. Men långt ifrån alla scener och lokaler har förutsättningarna för att ställa om på samma sätt.

Även nyöppnade Fållan i Slakthusområdet i Stockholm har gjort om sina lokaler för att anpassa till sittande publik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!