Utanför Mora vid Orsasjön ligger Vattnäs konsertlada som sedan den uppfördes 2011 har varit spelplats för både konserter och operor. Där har man under alla år närt en dröm om att sätta upp Wolfgang Amadeus Mozarts Trollflöjten.
– Vi har gjort mycket nyskrivet och haft det som vår hemlighet att spela "Trollflöjten" och nu var tiden mogen. Det här var ju en av Mozarts sista operor och han gjorde den så folklig; full av magi och lekfullhet. Han lyckades med det som alla vill; att få folket att komma och se, säger Anna Larsson, som står för regin i uppsättningen och tillsammans med sin man Göran Eliasson driver konsertladan.
Maktkamper och mörk magi
"Trollflöjten" skrevs 1791 och är en av världens mest spelade operor. Den framfördes ursprungligen på tyska, men föreställningen i konsertladan är på svenska och att den nu spelas så nära naturen och det svenska landskapet tjänar också sitt syfte.
– Naturen är väldigt inbyggd i handlingen och i musiken pekar Mozart framåt mot romantiken, där Sarastros rike är ett upplysningens rike medan damerna och drottningen lever i naturen, förklarar hon.
Genom handlingen är kärlek, längtan och hoppet om en ljus framtid stora teman, men under ytan finns svart magi och maktkamper. Men att försöka förklara operan skulle innebära att magin skalas bort tycker Anna Larsson.
– Den tjänar inte på att förtydligas och förklaras utan man försöker lita på det som finns där och göra det kraftfullt. Det var ganska vanligt under Mozarts tid med folkliga fantasyoperor, med trick och teaterns magi, lite som våra dagars sci-fi-filmer, men sedan har Mozart dolt en massa djupare budskap i operan.
Unga stjärnskott
Salongen rymmer 300 platser, varav många har stått tomma under pandemins restriktionstider, och i dag räknas konserthuset i den lilla dalabygden som en av Sveriges viktigaste sommarscener för opera och klassisk musik. Men det är första gången en familjeopera av det här slaget sätts upp, en uppgift som både utmanar och eggar.
– Publiken kan förvänta sig en färgsprakande, vacker och otäck föreställning generöst fullproppad med magi och humor. Det finns ju ingen mer kritisk publik än de som inte varit på opera förr. De är kritiska och kan gå i pausen om de inte förstår handlingen eller om det är otydligt, säger Anna Larsson.
Musiken framförs av 16 musiker, många av dem är unga och nyutbildade och har kämpat för att få komma i gång och spela under pandemiåren.
– De är fantastiska, de spelar med hela sitt hjärta, och på scen har vi 22-åriga stjärnskottet Alva Olsson som spelar Pamina och en Tamino som spelas av Tobias Westman, som annars jobbar på Parisoperan. Det är fantastiskt att se dem på scen.