Att i sociala medier posera med maskingevär eller i sällskap med tungt kriminella personer är karriärmässigt självmord för de flesta artister – men inte om du är gangsterrappare, då kan det tvärtom göra att dina aktier som artist stiger. Den saken upptäckte rapparen Alex Ceesay, som slog igenom 2016 när han satt på Kumlaanstalten, där han avtjänade ett straff för rån.
– När jag kom ut efter fem år kom jag ut till ett helt nytt liv. Jag kunde välja att antingen bara satsa på musiken, eller så kunde jag välja fester, droger och musiken. Sanningen är den att jag valde det senare, och snart var jag tillbaka, säger han.
Alex Ceesay halkade in på den kriminella banan igen, men det påverkade bara hans musikkarriär positivt, hävdar han. Ju djupare han hamnade i grov kriminalitet, desto mer erkänd blev han som äkta gangsterrappare. Snart var musiken och Alex Ceesays liv i den undre världen så tätt sammanflätade att det inte längre gick att skilja dem åt.
– Att vara äkta är det viktigaste inom gangsterrappen. Ska du sjunga om att du är kriminell, då måste du också visa att du är det. Om du utger dig för att vara äkta så kommer du att testas, och då måste du stå på dig och hävda dig. Visar det sig att du är fejk, att du bara är en bluff, då kommer du att åka på stryk och karriären är över.
Kartellen en milstolpe
Gangsterrappens historia i Sverige är kort. Alex Ceesay menar att det började med gruppen Kartellen, som bildades 2008 i ett finskt fängelse. Kartellens texter var till viss del politiska, men kritiserades också för att glorifiera våld och en kriminell livsstil.
– Du var inte längre en fjant med en mick om du var kriminell och höll på med musik. Men du var tvungen att göra det på rätt sätt, du var tvungen att likt Kartellen vara äkta.
När gangsterrappen först blev en stor grej i Sverige, då var alla äkta från början, hävdar Alex Ceesay. I dag däremot tar de flesta bakvägen till gangsterrappen, menar han. Låtarna om brottslighet kommer först, sedan måste man fylla innehållet med äkthet.
– Det finns de som kliver i för stora skor i sin önskan att vara äkta.
Alex Ceesay hävdar att han inte längre romantiserar kriminalitet i sin musik. Han har bytt riktning och har dessutom slagit in på en bana som videobloggare. Det var också på sin Youtube-kanal som han efter mordet på artisten Nils "Einár" Grönberg först gick ut och pratade om kopplingen mellan de kriminella gängen och gangsterrappen.
– Jag kände på mig att något skulle hända honom. Jag var orolig för Einár. Han var unik inom gangsterrappen, Einár var ju nästan folkkär. Just därför blev det nog viktigt för honom att tillhöra ligan med rappare som anses vara äkta, det blev viktigt för Einár att bli godkänd av dem som är kritiska och efterfrågar äkthet.
Reklam för gängen
Om rapparna får ut äkthet av att hänga med gängen, vad får då gängen ut av att artisterna romantiserar deras livsstil? I vissa fall kan de bli gängens ansikte utåt.
– Som kriminell gruppering vill man bli fruktad. Kolla bara på hur musikvideorna ser ut, man flashar med vapen, dyra bilar, kontanter och kriminellt belastade personer. Det är strategisk marknadsföring, en reklamfilm för gängen där de visar upp sin styrka, där de säger "jiddra inte med oss". Artisterna blir en del av den reklamen, i vissa fall.
TT: Du är inte rädd för att prata om de här sakerna?
– Vem skulle bli lack på mig? Gangsterrappen säger att den är äkta, och jag säger att den är det. Alla vet att det stämmer, ingen kommer att förneka vad jag säger.