Den kallas "shuffle ticket" och är inspirerad av "shufflefunktionen" på spellistor. För 300 kronor ska den ge en slumpmässig konsertupplevelse för två personer. Konsertarrangörerna Luger och Live Nation släpper omkring tusen sådana biljetter i tre omgångar från den 25 januari.
– Vi vill få in unga som inte har fått chansen att uppleva live på grund av pandemin, och få dem att uppleva sin första konsert eller festival. Och den oväntade konsertupplevelsen kan också vara den bästa. Det är det vi ofta får höra, säger Emilie Olsson Lignell, projektledare och kampanjansvarig på Live Nation.
"Visa bredd"
TT: Har det varit svårt att nå en ny publik efter pandemin?
– Både ja och nej. Nu ökar biljettförsäljningen markant efter pandemin men vi vill ändå ge chansen till de unga som kanske inte har upplevt sin första konsert eller festival.
I potten ligger arrangörernas samtliga spelningar från februari till september i år – vilket kan bli allt från The Weeknd, Louis Tomlinson, Maja Francis, Bruce Springsteen eller First Aid Kit och festivaler som Lollapalooza.
– Vi gör det också för att kunna visa på vår bredd – och hur många konserter det finns därute, säger Emilie Olsson Lignell.
"Kan dra vinstlotter"
Inför att hårdrocksbandet Metallica ska komma till Sverige presenterade Live Nation också nyligen en ny typ av tvådagarsbiljett, som ska locka fansen till en så kallad "No repeat weekend" med två kvällar som har både olika låtlistor och förband.
TT: Kommer vi att få se fler biljettexperiment framöver?
– Vi är måna om att säkerställa att det finns både upplevelser och biljettyper som passar alla. Därför är det både kul och viktigt med olika kreativa möjligheter.
TT: För vissa konserter blir det alltså ett mycket billigare pris så här?
– Det finns inga nitlotter och vi har även festivalbiljetter med. Men det är en tillfällig kampanj så det har inget att göra med att man ska sänka priser. Det är en slumpad upplevelse, säger Emilie Olsson Lignell.