Sedan tre år tillbaka släpper strömningstjänsten Spotify årligen en rapport som visar hur mycket pengar man betalar ut i royalty till rättighetsinnehavare som skivbolag och låtförlag.
Mer musik
Totalt ökade musikförsäljningen i Sverige med 6 procent i fjol enligt siffror från Ifpi, som är musikbolagens branschorganisation.
– Människor konsumerar totalt mer musik i dag än tidigare. Innan digitaliseringseran kanske man köpte tre skivor per år, men nu fördelas lyssningen på det man faktiskt tar del av, säger Jenny Hermanson, vd för Spotify i Norden.
Spotify är världens största strömningstjänst och har sedan den lanserades 2006 återkommande kritiserats för att betala ut låga ersättningar till artister och skivbolag. Enligt bolagets egen rapport får artisterna dock nu ta del av en större summa pengar – även om ersättningen inte går direkt till enskilda musikskapare.
– Spotify betalar inte ut pengar till artister utan till rättighetsinnehavare som har ett avtal med artisten. Och där väljer artisten själv vilket avtal den vill ingå, säger Johan Seidefors.
Internationella lyssningar
I rapporten skriver Spotify att antalet svenska artister som genererar över fem miljoner kronor per år har tredubblats sedan 2017. 60 procent av svenska artisters intäkter kommer också från internationella lyssningar.
– Svenska artister får lyssningar utanför landets gränser. De är väldigt duktiga på att nå sin publik och man kan verkligen prata om det svenska musikundret. Det är en väldigt bra siffra om man jämför med andra länder och marknader, säger Jonas Seidefors.
Rättad: I en tidigare version av artikeln fick Jenny Hermanson fel titel.