Tillsammans med Grammis, Fryshuset, Spotify och Live Nation skapar man en bred musikmässa den 2–3 december, med namnet You+ Music. Då samlas bland annat skivbolag, bokningsbolag, strömningstjänster, artister och producenter på Fryshuset i Stockholm för att unga ska kunna ställa frågor, delta i workshops och få vägledning. Det blir också mindre arrangemang i Göteborg och Malmö.
"I vårt arbete för en långsiktigt hållbar svensk musikbransch är det helt avgörande att det finns rätt förutsättningar för alla att ta sig in, oavsett kön, hudfärg eller postnummer", säger Ludvig Werner, vd på Ifpi Sverige, i ett pressmeddelande.
Representanter från musikförlagen kommer också att välja ut 8–12 ungdomar som får medverka vid ett musikläger som musikförlagen arrangerar.
"Vi har länge efterlyst en svensk motsvarighet till BBC Introducing Live där unga talanger kan bli sajnade eller få jobb genom att visa sina färdigheter", säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify.