Sommaren 2018 var Jubëls "Dancing in the moonlight", som sjungs av Neimy, en jättehit hemma i Sverige. Den var en av de mest spelade låtarna både på radio och på Spotify innan den fick fäste i Skandinavien och stora delar av Europa.
Alltihop var egentligen en slump. Duon från Halmstad lattjade i studion med melodin till Toploaders "Dancing in the moonlight" från 2000, i sig en cover på King Harvest-låten från 1972.
– Vi kände att "det här är bra" och tog in tjejkompis, Neimy, för att sjunga. Men sedan låg den länge, flera år, tills en kille i England hörde en av våra andra låtar och ringde och frågade om han fick komma till Sverige och lyssna på lite musik, berättar Jubëls Victor Sjöström.
En av låtarna som engelsmannen fick höra var "Dancing in the moonlight". Mötet ledde till att den släpptes och blev en hit i Sverige.
Draghjälp av "Love island"
Nu, två år senare, har låten plötsligt slagit igenom på den viktiga brittiska musikmarknaden – tack vare en dokusåpa.
– Den var med i det där programmet "Love island", i någon kärleksscen där, och efter det började den sprida sig på Tiktok, säger Victor Sjöström.
– Den fick någon form av fäste och i samband med att den blev viral plockade någon av de stora engelska radiostationerna upp låten och sedan gick det bara jäkligt snabbt, fyller Sebastian Atas i.
Förra veckan gick Jubëls "Dancing in the moonlight" in på den brittiska radiolistans förstaplats. Den här veckan är låten den tredje mest spelade på radio. Den har strömmats 112 miljoner gånger på Spotify och klättrar också på den brittiska singellistan, där den just nu ligger på sextonde plats.
– Låten har haft sin resa men nu får den ett nytt liv, det blir ett helt annat intresse när något slår i England. Alla har ju ögonen på den marknaden, säger Victor Sjöström.
Samtidigt innebär låtens nytändning att Jubël hamnat lite i ofas. I våras släppte de ep:n "Strawtown" och låten "Someone" från den har gått riktigt bra.
Men nu får den stå åt sidan ett tag.
– Men det är ett lyxproblem. Vi jobbar med bra folk som sköter strategierna så det är bara att nyttja den här situationen, säger Sebastian Atas.
Vill slå i USA
Drömmen är nu att nå ännu högre på den brittiska singellistan och att "Dancing in the moonlight" ska slå även i USA.
– Tanken är ju att det här ska smitta över lite till USA. Det finns en plan, att vårt bolag där ska slå på stora trumman så att det kommer i gång på riktigt. Där handlar det mycket om att komma in på radio och det är väl visionen för hösten, säger Sebastian Atas.
Samtidigt utnyttjar Jubël coronapandemin och den ofrivilliga pausen från konserter till att skriva nytt material.
– Men det gör vi egentligen hela tiden, vi är ett snäpp före oss själva där. Vi vill ha mycket musik i bagaget så att man inte hamnar i ett läge där man känner press från skivbolag och management att man måste ha en hit för då blir det aldrig bra, säger Victor Sjöström.
– Hits finns, säger Sebastian Atas.