– Vi fick ett särskilt stöd och kan nu gå i bräschen, inte bara i Sverige utan i hela Norden, eftersom det inte finns något liknande ställe att gå till för att få uppleva den här musiken, säger Peter Pontvik, konstnärlig ledare på Stockholm Early Music Festival.
Höstprogrammet för scenen inleds den 4 september med en invigningskonsert. Sedan följer två konserter i oktober med besökande artister från Polen och Storbritannien.
Efterfrågan finns
Förebilderna för en permanent scen med tidig musik finns i Tyskland, England och Frankrike. Peter Pontvik har varit med och drivit festivalen, som ägt rum i juni varje år sedan 2002, och sett att det finns en stor efterfrågan på fler arrangemang.
– Om man som lyssnare och åskådare vill uppleva en specifik genre brukar man söka sig till det stället där det framförs. Vill man se en opera går man till operan och vill man lyssna på jazz går man till Fasching här i Stockholm. Tidigare har det inte funnits en självklar scen, men om man nu vill lyssna på barock- renässans- och medeltidsmusik ska man kunna gå till Musikaliska kvarteret.
TT: Varför behövs den här permanenta platsen?
– Framför allt för att den inte funnits. Det har varit efterlängtat under de här tjugo åren och publiken har efterfrågat en kontinuerlig plats för att kunna uppleva kvalitativa tidiga musik-konserter. Det finns också möjlighet till kursverksamhet, då tillgången är ganska blygsam i Sverige. Det finns stor potential helt enkelt.
Framtiden oviss
Stödet från Kulturrådet har möjliggjort att Early Music Sweden ska kunna fortsätta sin verksamhet till slutet av 2023. Därefter är framtiden oviss, men viljan att stanna kvar finns.
– Det är viktigt att det finns ett ansvarstagande från staden och staten så att Early Music Sweden kan drivas vidare på Musikaliska kvarteret. Det är en klenod till scen som måste bevaras och komma till sin rätt, säger Peter Pontvik.
TT: Varför har det inte kommit till stånd tidigare?
– Vi har i alla år tagit kontakt med myndigheter och organisationer och det varit väldigt lågmäld respons. Det har inte funnits kulturpolitisk vilja att gå in för detta projekt tyvärr. Men nu ska det bli bättre. Det är jätteviktigt att det finns en vision och en visualisering så att det här verkligen blir en permanent plats.