Tuff tid för musikstudenter

Inställda spelningar och digital undervisning – musikstudenter får en tuff start på karriären på grund av coronapandemin. Violinisten Sara-Felicia Nyman Stjärnskog kände sig tvingad att vänta med klivet in i arbetslivet.

Alma Heinemann och Sara-Felicia Nyman Stjärnskog har utbildat sig på Kungliga Musikhögskolan, som har tvingats till stora anpassningar av undervisningen på grund av coronapandemin. De hoppas båda att kulturlivet snart ska komma i gång, för att de ska kunna ta klivet in i arbetslivet.

Alma Heinemann och Sara-Felicia Nyman Stjärnskog har utbildat sig på Kungliga Musikhögskolan, som har tvingats till stora anpassningar av undervisningen på grund av coronapandemin. De hoppas båda att kulturlivet snart ska komma i gång, för att de ska kunna ta klivet in i arbetslivet.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Musik2021-02-09 05:51

Avslutningskonserten sköts upp från sommaren till hösten 2020 på grund av coronapandemin – och Sara-Felicia Nyman Stjärnskogs examen blev försenad. Men när hon väl hade tagit sin magister inom klassisk fiol fanns det ändå inte mycket till kulturliv att komma ut i.

– Jag hade som de flesta lite grejer planerade i slutet av våren och inför hösten 2020. Inget av det kunde bli av, berättar hon och fortsätter:

– Jag kände att det inte gick att komma ut i arbetslivet nu, så jag sökte några fristående kurser. Mitt enda sätt var att fortsätta att plugga. De flesta jag känner har behövt säkra upp med något annat, deltidsjobb eller studier.

Måste fortsätta öva

För många musikelever är det dock svårt att pausa den karriär som nu inte kan komma i gång. Musiker som har gått en klassisk utbildning måste fortsätta att öva på sina instrument. Fyra till sex timmar per dag är normalt för enskild övning om man spelar stråkinstrument, menar Sara-Felicia Nyman Stjärnskog.

– Bara för att jag har min masterexamen betyder inte det att jag inte måste praktisera hela tiden, de muskler som jag använder måste jag hålla i gång, säger hon.

På Kungliga Musikhögskolan har lärare och elever fått anstränga sig hela pandemiåret för att anpassa undervisningen. Man har coronasäkrat lokalerna, minskat grupperna, haft distansundervisning och tillåter inte allmänheten att besöka skolan.

– Allt är ställt på huvudet och samtidigt försöker vi ha en så vanlig utbildning som möjligt. Men det är knepigt att inte kunna spela tillsammans, säger rektor Helena Wessman, som hoppas att eleverna trots allt ska känna sig rustade för framtiden.

– Men jag vet att det är jobbigt för dem. Och jag känner en oro, för det är kort tid man har på sin högskola och man vill optimera den tiden så mycket det går.

Försiktigt hoppfull

25-åriga Alma Heinemann spelar valthorn och ska ta examen till sommaren. Hon tycker att stämningen på skolan trots allt har varit god. Men normalt sett hade hon varit i full färd med att ta sig in på arbetsmarknaden nu: hela schemat är uppbyggt efter att många börjar jobba parallellt med skolan sista terminen. Istället har alla hennes spelningar ställts in.

– Nu har mattan dragits undan, så det är läskigt. Samtidigt har jag haft förmånen att kunna studera lite till. Förhoppningsvis är det lite mer "back to normal" i höst, säger hon.

Vanliga arbetsgivare för klassiska orkestrar, som institutioner och kyrkor, kommer antagligen att finnas kvar efter krisen. Men kommer de att ha ekonomin att satsa framöver, undrar eleverna. Alma Heinemann glädjer sig åt att åtminstone sommaren ser ljus ut.

– Alla mina spelningar som blev inställda förra sommaren blev uppskjutna till den här sommaren, så jag har aldrig haft inbokade spelningar i så god tid som nu.

Kan se nytänk

Rektor Helena Wessman är rädd för att många redan har tvingats lämna branschen, och menar att allt nu hänger på att kulturlivet snart kommer i gång. Samtidigt märker hon att somliga har fått en knuff att satsa på olika inspelningsprojekt.

– De som har klarat sig kvar i branschen kanske har suttit hemma och jobbat med spännande projekt, så vi kanske får se en hel del nytänk. Jag ser väldigt mycket fram emot resultatet av det. Jag tror att man kommer att se ett fantastiskt kulturliv när det väl kommer i gång. Jag hoppas bara att människor inte ger upp nu.

Fakta: Kungliga Musikhögskolan

Kungliga Musikhögskolan (KMH) är en myndighet under Utbildningsdepartementet. Där finns tre akademier: Akademin för folkmusik, jazz och musik‑ och medieproduktion, Akademin för musik, pedagogik och samhälle och Akademin för klassisk musik, komposition, dirigering och musikteori.

Institutionen för klassisk musik är musikhögskolans största institution, dit cirka 280 studenter är knutna. Här utbildar man inom sång och samtliga instrument i den västerländska klassiska traditionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!