Våtmark förenar snusk med stämsång

De sjunger grova ord med stämsång. Våtmark är folkmusikduon som vill ge snuskvisan en revansch.

Folkmusikduon Våtmark, Nina Grigorjeva (till höger) och Sandra Berggren, spelar gamla snuskvisor och gör föreställningar för ungdomar.

Folkmusikduon Våtmark, Nina Grigorjeva (till höger) och Sandra Berggren, spelar gamla snuskvisor och gör föreställningar för ungdomar.

Foto: Ali Lorestani/TT

Musik2023-07-25 15:12

Nina Grigorjeva och Sandra Berggren träffades på Musikhögskolan i Stockholm och har spelat ihop i några år. Som duon Våtmark har de släppt en ep och i sommar väntar spelningar på en rad ställen runt om i Sverige.

Folkmusik blir det. Men inte vilken som helst.

– Lekfullheten som finns i ful- och snuskvisor handlar om att vara i nuet. Texten är i fokus, inte hur vackert man sjunger eller spelar – som det annars ofta handlar om, säger Nina Grigorjeva som spelar härjedalspipa, offerdalspipa, åspipa och sälgflöjt.

Men det ena behöver inte utesluta det andra. Det kan vara både snuskiga ord och stämsång och duon berättar att den vanligaste responsen de får är förvåning över att fula visor kan låta så vackert som de spelar dem.

– Jag har stött på de här visorna sedan jag var liten. Det är finurliga texter och ofta väldigt kul, säger violinisten Sandra Berggren som är riksspelman på låtar från Västerbotten.

Ja, ful- och snuskvisor – som Våtmark väljer att kalla genren – är inte direkt nya. De är äldre än både Fröken Snusk och Eddie Meduza. Exempelvis medeltida ballader kan innehålla en hel del grova ord.

"Pang på rödbetan"

Traditionen är folklig och låtarna sjöngs på logar och fäbodar – av rallare och sjömän. Det är inte alltid visorna har bevarats och det finns anledning att tro att de grövsta visorna inte spelades in för visarkivet och att de också exkluderats i böckerna.

Det man vet om äldre tiders vistradition grundar sig främst på de varningar och förbud som präster har utfärdat.

– Erotisk konst har alltid existerat. Det som kännetecknar det folkliga är att det är mycket pang på rödbetan efter att man tagit sig en sup, säger Nina Grigorjeva.

Det räcker dock inte med snusk för att Våtmark ska välja att tolka en låt. Det ska också vara trallvänligt och ha ett innehåll som det går att relatera till. De vill att texterna ska vara inkluderande.

– Det ska vara kroppspositivt, med humor och inkluderande. Vi vill skapa gemenskap med vår musik, inte stöta bort någon, säger Sandra Berggren.

Som exempel tar de upp en visa med textraden "Flickan börjar famla mellan gossens ben" som visar att man inte är bra på allting första gången man gör det – inte heller att ha sex.

– Även om det är en heteronormativ text, säger Sandra Berggren.

Byter ut ord

Av den anledningen kan de byta ut ord, som pronomen, ibland. De skriver också om texter för att göra de enklare att förstå. Till exempel har de bytt ut ordet "gänga" mot "knulla" som fler förstår.

Men målet är inte att alla ska älska musiken. Inte ens artister som Fröken Snusk, som på vissa håll kritiserats för sexistiska texter, tycker Våtmark är särskilt problematisk – med brasklappen att de inte har hört alla Fröken Snusks låtar.

– Vi ska vara måna om det fria ordet och att man får uttrycka saker. Jag tycker det är kul med konst som provocerar lite, för det behöver nog många, säger Nina Grigorjeva.

TT: Vad säger ni till dem som anser att ni sjunger sexistiska texter?

– Det handlar väldigt lite om att män har stor kuk och kvinnor ska vara något hemmaföremål i de visorna vi sjunger. Det är mer skojfriskt. Sexism är när det är giftigt och dåligt, svarar Nina Grigorjeva och tillägger att duon varken är sexologer eller debattörer – utan musiker.

Fakta: Fulvisor

Fulvisa är ett samlingsnamn för visor med erotiska och skämtsamma inslag. Det är dock ingen egen genre, utan fler av visgenrerna innehåller sådana inslag. Det rör sig om skämtvisor, sånglekar, supvisor, nidvisor och travestier på andra sånger. Det är dock inga kärleksvisor, då sådana sällan innehåller skildringar av erotisk kärlek.

Det man i dag vet om äldre tiders erotiska vistradition grundar sig främst på de varningar och förbud som präster har utfärdat, då sångerna har just förbjudits eller censurerats. Just präster är för övrigt den yrkesgrupp som kritiseras mest i de så kallade fulvisorna.

Exempel på erotisk vistradition före 1700-talet är få och också i de tryckta folkvisesamlingarna från 1800-talet har mycket rensats bort. I skillingtryck har dock en hel del fulvisor tryckts under såväl 1700- som 1800-talet.

Fulvisorna sjöngs främst i slutna manliga sällskap som soldatkaserner, på fartyg, i drängstugor och i skogshuggarbaracker. Äldre gifta kvinnor kunde dock kosta på sig att sjunga detta utan att det sågs som att deras anständighet kunde riskeras.

Inom folkmusikkretsar sjungs fulvisor än i dag.

Källa: "Fula visboken" (1986) av B Anderberg, B af Klintberg, C Mattsson.


Fakta: Här spelar Våtmark i sommar

26/7 Kristinehovs malmgård, Stockholm

28/7 Himmelsberga museum, Borgholm

30/7 Eketorps borg, Degerhamn

1/8 Snusk & Rockafton tillsammans med komikern Robert Gustafsson, Festplatsen i Byxelkrok, Borgholm

14–16/10 Norrköpings folkmusikfestival, Norrköping

16–21/10 Samspelshelgen i Sundsvall

20–26/11 Turné i Norrbotten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!