Ända sedan Ola Salo och Peter Jöback blev yrkesverksamma har deras karriärer korsats på olika sätt. När "Kristina från Duvemåla" hade premiär var en ung Ola Salo inhoppare för Peter Jöback, men det första mötet på scenen skedde först 2015, när duon uppträdde ihop i Melodifestivalens Andra chansen. "Jesus Christ Superstar" blir deras första stora samarbete i en produktion av den här kalibern.
Deras relation till Anderw Lloyd Webbers klassiska rockopera från 1970 skiljer sig åt. Peter Jöback sökte som 26-åring rollen som Jesus när musikalen sattes upp på Lyceum i London, men föll på mållinjen i castingprocessen.
Samtidigt har Ola Salo gjort en svensk nyöversättning av "Jesus Christ Superstar", och själv spelat huvudrollen flertalet gånger under 2000-talet. Men långt innan dess hade duon pratat om att göra musikalen ihop.
– Vid minst två tillfällen har vi suttit ute sent på kvällen och sagt att vi någon gång måste göra "Jesus Christ Superstar" ihop. Vi båda älskar den, och när jag fick möjlighet att göra den första gången 2008 ringde jag Peter, men just då passade det inte, säger Ola Salo.
"Back off"
Den 28 januari 2022 har arenaturnén premiär i Helsingfors i Finland, och kommer till Sverige och Karlstad den 2 februari. Men att Peter Jöback skulle spela Jesus, och att Ola Salo för första gången skulle ta sig an Judas, var ingen självklarhet. Till en början talades det om att byta rollfigurer varannan kväll, men det avfärdades som en alltför krånglig uppgift.
– Jag var öppen för att göra båda, men jag har haft en dröm om det här hela tiden och du har redan gjort Jesus... så "back off"!, säger Peter Jöback skämtsamt till sin motspelare.
Men Ola Salo sörjer inte att han mister Jesus-rollen.
– När jag vid 14 års ålder blev förälskad i det här verket och började drömma om att vara med i en sådan här uppsättning såg jag framför mig att jag skulle spela Judas och inte Jesus. Så för mig har det varit en livslång dröm, säger Ola Salo.
Söker det mänskliga
Prästsonen och The Ark-medlemmen är inte själv religiös, men berättar att han hela tiden har varit fascinerad av kristendomen och framförallt Jesus. Han tror att det religiösa arvet delvis förklarar varför han föll för musikalen.
– Här fanns ett frimodigt och lite respektlöst förhållningssätt till religionen. Samtidigt tyckte jag att det var en väldigt ömsint och seriös tolkning av berättelsen om Jesus sista dagar i livet, säger han.
Samtidigt lyfter både Ola Salo och Peter Jöback den mänskliga sidan av berättelsen.
– Vi pratar om det allmängiltiga: vi söker människor att se upp till och symboler att följa. Människor vill hitta ett sammanhang. Det är lätt att gå vilse, både de som följer och de som blir följda, säger Peter Jöback och utvecklar:
– Jesus och Judas är verkligen nära varandra. Sedan drar det iväg för Jesus, det blir stort. Judas står bredvid och säger "Vad händer?" Då tänkte jag på mig personligen och min riktiga brorsa. Den ena drar iväg och den andra står kvar, men de har en kärlek mellan varandra.