Barnidolen Rasmusson granskas på nytt

Konsumentverket inleder ett tillsynsärende om otillbörlig marknadsföring till barn mot influeraren Pontus Rasmusson, en av Sveriges största Youtubers bland barn.

Barnidolen anklagas för aggressiv marknadsföring mot barn, enligt Konsumentverket. Arkivbild.

Barnidolen anklagas för aggressiv marknadsföring mot barn, enligt Konsumentverket. Arkivbild.

Foto: Isabell Höjman/TT

Nöje2022-12-16 09:45

Bland annat rör det sig om inlägg på Instagram där Rasmusson enligt Konsumentverket riktar direkta – och aggressiva – köpuppmaningar till barn. Inläggen har även brister i reklamidentifieringen, menar myndigheten. Pontus Rasmusson uppmanas omedelbart upphöra med den här typen av dold och vilseledande marknadsföring.

I september stängde Youtube ned Rasmussons huvudkanal "för att ha brutit mot vår barnsäkerhetspolicy, vilken förbjuder innehåll som sexualiserar minderåriga". Detta efter att Svenska Dagbladet gjort en granskning av innehållet på hans sociala medier. Granskningen ledde också till att Konsumentverket inledde en egen bevakning av Rasmussons sociala medier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!