Jonas Eriksson förknippas främst med sin karriär som fotbollsdomare, men vid sidan av har han drivit framgångsrika bolag. När "Draknästet" återuppstår är han en av de förmögna "drakar" som deltagarna ska förmå att öppna plånboken.
Sedan han lade visselpipan på hyllan har han fått många tv-erbjudanden. Han tackar nej till de flesta, men när han fick chansen att medverka i "Draknästet" tackade han ja direkt, berättar han.
– Det handlar inte bara om att gå in med pengar. Jag vill kunna påverka och hjälpa till med att öppna dörrar och bolla idéer. Om vi kan inspirera folk att våga ta det här klivet så är det fantastiskt mycket värt, säger han.
"Folkbilda om entreprenörskap"
I drakpanelen finns även Jacob De Geer, grundare bakom betalningstjänsten Izettle. Han säger sig ha liknande motiv till att vara med i programmet.
– Det känns väldigt spännande att SVT vill gå ut och folkbilda om entreprenörskap. Framgångsreceptet för Sverige är att vi blir världsmästare på att starta bolag, säger han.
De Geer tror att ett program som "Draknästet" kan skapa ringar på vattnet.
– Många som tittar får nog tankar om att "kan de så kan jag" – som den gamla Björn Borg-effekten. Och det är många fina historier och levnadsöden i programmet, säger han.
Men alla presentationer är inte lika lyckade.
– Det är som i "Idol" när det kommer en fullständigt tondöv människa som ställer sig och sjunger århundradets svåraste låt. Och vi har sett folk som blir väldigt irriterade över att man ifrågasätter affärsmodellen, säger Jacob De Geer.
"Extremt intensivt"
Riskkapitalisten Sara Wimmercranz säger att hon är van vid att fatta snabba beslut men den intensiva inspelningen ställde ovanligt hårda krav.
– Det var väldigt snabbt. Det var 45 bolag på sju dagar och vi fick ingen information på förhand, så det var extremt intensivt. Men jag tror att jag tog bra beslut, säger hon.
Wimmercranz poängterar att hon gärna investerar i bolag som inte bara betalar sig i pengar, och nämner de unga tjejerna Clara Lidman och Liza Eriksson som i första programmet presenterar sin rörelse för att tillhandahålla gratis mensskydd på toaletter.
– Avkastningen är en fråga, men en annan viktig aspekt är att se att det finns en förändring att driva. Det kan vara en samhällsförändring eller att ta fram förebilder, säger hon.
Under inspelningen kom paneldeltagarna bra överens, och i vissa rörelser gick de till och med in tillsammans.
– Men det är klart att det har varit konkurrens också efter de bra dealarna. Vi är ju tävlingsmänniskor allihopa, säger Sara Wimmercranz.
Ingen skurk
Panelmedlemmarna har också sina tydliga roller i programmet, men ingen av dem är skurk. Panelen har liksom ingen Simon Cowell, enligt Wimmercranz.
– Det är människor som kommer och presenterar sitt livsverk. Det är inte en så bra stil att man som investerare skulle såga någon utmed fotknölarna, säger hon.
Och det där med titlarna är inte alltid så lätt. När Jonas Eriksson skulle puffa för programmet under SVT:s EM-sändningar i somras, och titulerade sig själv "drake", började expertkommentatorn Daniel Nannskog gråta av skratt.
– Originalformatet är japanskt och i japansk mytologi så är en drake vis och klok. Men i USA funkade det inte med "dragon" så där blev det "Shark tank". Men en haj funkar ju inte riktigt här i Sverige, säger Jonas Eriksson.
"Draknästet" har premiär i SVT 19 augusti.