– Jag är en superstar, men ni har ingen aning, sjunger den dagdrömmande Jamie (Oscar Pierrou Lindén) i musikalens första sång- och dansnummer.
"Everybody´s talking about Jamie" gjorde succé på West End i London 2017 och spelas nu för första gången i Sverige.
Att jobba fram en föreställning är en process på flera år och när det här arbetet drogs igång hade regissören Martin Rosengardten inte kunnat föreställa sig att dragkulturen skulle hamna i den kulturpolitiska hetluften så som den har gjort i Sverige.
– Det är lite omtumlande att bli ifattsprungen av verkligheten, säger han.
– Man kan känna att det är lite mer skarpt läge politiskt, det var inte alls det jag tänkte när vi började det här projektet.
Egentligen är det här en historia om rätten att få vara vem man vill och att tillåtas undersöka vem man vill vara. Det hade inte behövt fokusera på drag, men drag gör det tydligare, tycker Martin Rosengardten.
– Vad man än gör för scenkonst handlar det om att lyfta upp verkligheten och göra den lite tydligare, så att man får syn på sitt eget liv i det som finns på scenen.
Respektlöshet upprör
Loa Falkman presenterar sig som "dragqueen emerita", eftersom han under sin långa karriär har gjort flera bejublade dragroller. 76-åringen har svettpärlor i pannan efter en lång arbetsdag på Malmö Opera, där premiären nu närmar sig.
– Det roar mig oerhört, det är enormt stimulerande för mig.
Han spelar Hugo, en åldrad dragqueen som blir Jamies mentor, och han tycker att musikalens tema är precis vad som behövs i dagens Sverige.
– Det finns en respektlöshet i samhället, i stort och smått, som gör mig sorgsen och oerhört irriterad. Här är budskapet att vi ska se varandra och respektera varandra, säger Loa Falkman.
Han får en energikick av alla unga, begåvade medskådespelare. Oscar Pierrou Lindén har han följt sedan han var barn, eftersom han är son till en gammal kollega.
Stödet avgörande
– Jag sprang på operan jämt när jag var liten. Så Loa har alltid funnits där. Det är fint. Det är kul att han och pappa har jobbat och nu ska vi jobba, säger Oscar Pierrou Lindén.
I musikalen är stödet från Loa Falkmans åldrade dragqueen avgörande för att Jamie ska våga prova sig fram i livet, liksom stödet från bästa kompisen Pritti och mamman och hennes väninna. Jamie är stark, tycker Oscar Pierrou Lindén, men det är tack vare dessa relationer han kan vara det.
– Det finns oerhört starka strukturer som säger: Det här är rätt – det här är fel, detta är manligt – detta är kvinnligt. Det finns många, många unga vuxna där ute som behöver stöd.