"Howlin" Pelle Almqvist är besviken på sig själv. Jättebesviken. Anledningen är att The Hives nya album "The death of Randy Fitzsimmons" har dröjt så länge.
Bandets förra album "Lex Hives" kom 2012 och att låta elva år passera utan en ny skiva är inte okej, slår han fast:
– Om något fan är besviket för att det har tagit lång tid så ska man veta att jag själv är ännu mer besviken! Det finns en hel massa anledningar till att det har dröjt, men ingen känns riktigt giltig faktiskt. Jag är fortfarande besviken på oss, och arg.
Några av anledningarna till albumsläpp-uppehållet stavas medlemsavhopp och pandemi, men också bandets krav på sig själva.
– Vi har en hög tröskel för vad vi tycker platsar i The Hives diskografi, och det är svårt för oss att prestera något som gör oss nöjda, säger Pelle Almqvist och tillägger:
– Fast jag har slappnat av lite med åren – jag tycker att skivan är toppen. Men helt 100 procent nöjd, blir man någonsin det med något i livet?
In i kroppen
Nu är albumet i alla fall här, och Almqvist tror att fansen kommer att känna igen The Hives energiska rock. Bandet ville inte leverera ett "vuxnare" sound bara för att elva år har gått, och absolut inte något sentimentalt och eftertänksamt. Eftertanke fick vi nog av under pandemin, menar Almqvist och tillägger att rock inte ska handla om att växa upp:
– För mig är rock är en tredjedel eufori, en tredjedel kåthet och en tredjedel något destruktivt. Det är en väldigt hormonell känsla och vi ville att albumet skulle gå rakt in i kroppen utan att passera hjärnan, säger han.
Även om musiken låter som på tidigare album så sticker själva inspelningsprocessen ut från de tidigare. Bandet har gått från att spela in sina skivor själva till att ta producenten Patrik Berger (Robyn, Lana Del Rey, Icona Pop) till hjälp.
Hans roll blev att helt enkelt se till att skivan blev... gjord.
– Han var väldigt bra på att se till att vi inte fastnade utan höll full fart framåt hela tiden. När vi producerade själva så höll vi på med något slags hopplös demokratisk militärjunta-stil. Det blev himla tjafsigt när alla skulle tycka till samtidigt, säger Pelle Almqvist.
Nya fans
The Hives, som sedan genombrottet har varit ett av Sveriges flitigast turnerande rockband, ger sig i höst ut på en mastodontturné i Europa, USA och Sydamerika. För även om The Hives har varit framgångsrika på hemmaplan i över 20 år är det utomlands den mest hängivna publiken finns.
– Så är det, till 1000 procent. När vi började så var ett gäng lantisar från Fagersta som håller på med showbusiness bland det töntigaste man kunde vara. Vi kunde ju inte spela varje dag i Sverige så vi lade fokus på att liksom nöta in oss utomlands, säger Pelle Almqvist.
Men trots det har bandet hängivna fans i Sverige, och fler tillkommer hela tiden. För Pelle Almqvist är det en kick att nya unga fans upptäcker The Hives, något som har märkts inte minst under vårens turné med de brittiska indierockarna Arctic Monkeys:
– En del av deras publik består av typ 17-åriga tjejer som först blir lite rädda för oss. Men sedan ser man hur giftet börjar verka. Det är väldigt härligt och viktigt för oss att få vara med om. Att försöka övertyga nya fans och att slipa knivarna på en ny, ovillig publik är skitviktigt för att våra spelningar ska fortsätta vara kul.
Men, kommer det att dröja ytterligare elva år innan The Hives släpper en ny skiva? Svaret från Pelle Almqvist kommer blixtsnabbt:
– Nej, då slutar jag hellre. Det får absolut inte bli så här igen!