Redan i det första avsnittet lägger sig ett mörker över den nya säsongen av "Kärlek och anarki". Ida Engvolls nyskilda rollfigur Sofie är tillbaka på förlaget Lund & Lagerstedt, men en dramatisk händelse försätter henne i krisläge. Trots försök att upprätthålla ett stramt och kontrollerat yttre, pyser känslorna ut okontrollerat.
– Hon är som en vildhäst som inte får plats i spiltan. Jag känner igen mig i det, även om det ser olika ut för henne och mig. Man känner sig lite begränsad och rädd – vad händer om man släpper grimman på den här vildhästen? säger Ida Engvoll.
Den andra säsongen av "Kärlek & anarki" fortsätter att skildra konflikten mellan ett rationellt, kontrollerat yttre och ett känslosamt inre. Som Ida Engvoll beskriver det: "Hur ska andliga och mänskliga erfarenheter få plats i ett vinstmaximerande samhälle?".
När den första succésäsongen hade premiär lyfte medier dock ämnen som överraskade regissören Lisa Langseth. I modetidningar gick det att läsa om hur man kan sno rollfigurernas kläd- och inredningsstil, med särskilt fokus på Ida Engvolls stora mössa – en del i ett slags inofficiell Stockholmsuniform som präglade det året.
– Vi hade stylat med ironi för att visa hur otroligt ängsliga Sofie och Johan (Johannes Kuhnke) är när det kommer till att "vara rätt" – alltså ett sätt att gestalta social rädsla som Sofie sedan gör upp med. Och sedan säger folk "En sådan vill jag ha!". Nej, det handlar om att du inte ska vilja ha en sådan! säger Lisa Langseth och skrattar.
Horace Engdal gästspelar
Liksom i den första säsongen dyker en rad kända kulturpersonligheter upp: Horace Engdahl småpratar om gamla flammor med den bakåtsträvande förläggaren Friedrich (Reine Brynolfsson), Åsa Beckman intervjuar Jens Lapidus på en författarkryssning och Daniel Sjölin konfronterar litteraturchefen Ronny (Björn Kjellman) på Rönnells antikvariat i Stockholm.
Samtidigt skildras den högst aktuella förlagskrisen, vilken personifieras av rollfigurerna Friedrich och Sofie. Friedrich är en "skilja på verk och person"-man som tycker att böcker ska skrivas för konstens skull. Sofie går hellre på lönsamhetsspåret, och jobbar hårt för att en tonårig "prank"-influerare ska ge ut sin tredje, bildbaserade, självbiografi hos dem.
"Drabbar alla"
Både Lisa Langseth och Ida Engvoll kan känna igen sig i den konflikten. De menar att det blir allt vanligare att tv-producenter beställer en serie baserat på vad som har lockat tittare tidigare, i stället för att låta filmskaparen själv komma med idéer.
– Den emotionella människan kan skapa egna världar som vi inte visste om att vi hade. Om man inte släpper fram den kraften, utan bara räknar baserat på vad som har gjorts tidigare, då stannar samhällsutvecklingen, säger Lisa Langseth.
Samtidigt visas "Kärlek & anarki" på en av världens största strömningstjänster, som har siffror på exakt hur populär en serie är, och när tittarna eventuellt tappar intresset. Enligt Lisa Langseth har Netflix "garvat" åt referenser till strömningsvärlden, men samtidigt ser hon lönsamhetsdilemmat som ett problem som drabbar hela Kultursverige.
– Vänner i litteraturvärlden brottas med det hela tiden. Jag känner att jag kan försvara "Kärlek och anarkis" integritet, men det är intressant att prata om det på ett större plan för alla som jobbar med skapande, det är en konflikt vi alla känner av, säger Lisa Langseth.