Biljettleverantören Ticketmaster Sverige har exempelvis sett en stor ökning av såväl antalet sålda biljetter som besök på hemsidan.
"Även antalet evenemang som läggs ut har ökat drastiskt den senaste tiden – det märks verkligen att intresset för livemusik och evenemang i stort är skyhögt just nu", säger Andreas Bergén, marknadschef, i ett pressmeddelande.
Konsertarrangören Luger konstaterar att fler och fler internationella artister väljer att turnera i Sverige och att även svenska artister snabbt säljer slut på sina annonserade konserter.
"Vi hoppades på att restriktionssläppet skulle innebära en ketchupeffekt för försäljningen, och så här med facit i hand kan vi verkligen konstatera att det blev så", säger Lugers grundare Patrick Fredriksson.
Även biografkedjan Filmstaden väntar sig en rekordhelg. Kedjans marknadsdirektör Helena Eklund säger till SVT att man förväntar sig att sälja strax över 150 000 biljetter, vilket kan jämföras med en bra helg 2019 då det såldes 120 000 biljetter en "bra helg". Helgens höga väntade siffror beror dock delvis på premiären av nya Bond-filmen "No time to die".