Klockan 09.00, svensk tid, på tisdagsmorgonen kan konflikten vara ett faktum. Då går kollektivavtalet ut mellan film- och tv-producenterna och manusförfattarna – om inte parterna kommer överens om ett nytt avtal.
Förhandlingarna har pågått sedan i mars och ett sista möte på lördagen mellan manusfacket (WGA) och de stora film- och tv-bolagen, inklusive Netflix och Disney, ser inte ut att ha kunnat lösa knutarna.
Därmed kan en strejk vara ett faktum och utlysas klockan 23, svensk tid, på tisdagen, uppger branschtidningen Deadline.
Två miljarder dollar
Mycket står på spel. En strejk skulle stoppa en stor del av film- och tv-produktionen i Hollywood. Populära tv-program kan ställas in och filminspelningar skjutas upp. Senaste gången manusförfattarna strejkade, 2007–2008, varade strejken i 100 dagar och uppges har kostat nöjesindustrin i Los Angeles två miljarder dollar.
Konflikten speglar hur affärsmodellen i Hollywood har förändrats på senare år. När filmer och tv-serier fortfarande såldes även som dvd-filmer kunde manusförfattarna räkna med högre ersättningsnivåer och under en längre period. Men det har förändrats radikalt i och med strömningsjättarnas intåg, vilket har lett till lägre ersättningar.
Dominoeffekt
Allt färre manusförfattare kan försörja sig på heltid, enligt WGA, medan strömningsbolagen framhåller att de dåliga tiderna gör att de måste spara pengar.
– Jag tror alla känner att det kommer att bli strejk. Det är det här avtalet som kommer att bestämma hur vi blir ersatta av strömningsbolagen, säger en anonym Los Angeles-baserad manusförfattare.
Senare under våren och försommaren löper även kollektivavtalen ut för regissörer och skådespelare. Många befarar en dominoeffekt och konflikt även på de avtalsområdena.