Förra året gjorde Benjamin Ingrosso sin första sommarturné någonsin, en över 30 spelningar lång turné kallad "Allt det vackra". Men själv kände han mest press och oro.
– Jag jämförde mig för mycket med andra artister och funderade på vem som skulle vilja gå på en konsert med mig, säger Benjamin Ingrosso och skrattar.
Över 100 000 personer ville det. Så när han nu lanserar datumen för nästa års sommarturné är han betydligt lugnare.
– Nu vet jag hur publiken reagerar och hur jag ska tweaka det för att få det ännu bättre.
Även om Benjamin Ingrosso redan förra året var en stor och erkänd artist, oroade han sig alltså då för publiktillströmningen.
– Att ha en stor publik på sociala medier leder inte automatiskt till att det kommer folk på spelningarna. En artist kan ha miljoner spelningar på Spotify, tusentals följare på Instagram och Tiktok och ändå inte dra publik till sina spelningar.
Genomslag på Tiktok
Men det gjorde han, mycket tack vare sociala medier. Framförallt hans starka närvaro på Tiktok genererade biljettförsäljning.
– Vi satsade på närvaron. Så fort jag gick av scen skulle första bilden eller videoklippet ut och då sade jag ofta något om stället jag spelade på.
När fansen dök upp med affischer, där de citerat vad han sagt på tidigare spelningar visste han att han lyckats.
– Jag hade också en fruktstund under varje konsert och ju längre turnén led, desto fler fans var det som dök upp med egen frukt framför scenen.
Nu lanserar han alltså datumen för nästa sommars turné. Hittills är bara "ungefär fem procent" kring den produktionen klar. Men han säger att han redan nu har funderat på "intron, övergångar och scenografi".
– Allt ska sitta perfekt. Och även om jag inte kan säga så mycket mer om det nu, så lovar jag att det också blir en del nya låtar i spellistan.