Den som tycker att det inte går att tävla i film har inte försökt att få en Oscar, filmvärldens finaste pris.
Efter ett osedvanligt stjärnspäckat blågult filmår kämpar både Ruben Östlund och Tarik Saleh för att få sina filmer "Triangle of sadness" respektive "Boy from heaven" nominerade till galan den 12 mars och i slutändan till och med gå hem med en gyllene statyett.
För det krävs en kampanj som påminner mycket om en valrörelse. Det gäller att få så många som möjligt av de 9 921 medlemmarna i Oscarsakademien (Ampas) att ta del av ens budskap, det vill säga se filmen.
För Ruben Östlund innebär det att tillbringa mycket tid i Hollywood för att övertyga de som röstar. Hans film "Triangle of sadness" fick Guldpalmen, det finaste priset på festivalen i Cannes i maj, men som engelskspråkig film konkurrerar den med alla Hollywoodproduktioner med mer kända namn på rollistan och större budgetar.
– Det där kampanjandet kan tära lite på en, för man åker runt och försöker få människor att titta på filmen. Men vi har haft jättefina visningar med stående ovationer så det har känts väldigt kul. Men det är ganska slitsamt arbete, säger Ruben Östlund.
Östlunds fanclub
Filmens producent Erik Hemmendorff förklarar att Ruben Östlund efter sina tidigare filmer "Turist" och "The square" har en "fanclub" av kända skådespelare och regissörer som hjälper till med kampanjandet.
– Han har ett otroligt renommé och det hjälper, för de säger ju till sina kompisar. De är som influencers, säger Hemmendorff.
Stjärnor som Aubrey Plaza ("The White lotus") och Kristen Stewart ("Twilight"-filmerna) har ställt upp som reklampelare för "Triangle of sadness" på olika visningar i Hollywood.
– Man ber kända skådespelare att "hosta" en visning i de städer där det finns Ampas-medlemmar och så bjuder man in folk. Även Ampas-medlemmar är intresserade av kändisar, så då kommer förhoppningsvis fler till de visningarna, säger Ruben Östlund med ett skratt.
Förutom Östlund kämpar även Tarik Saleh för en plats i Hollywoods rampljus för sin film "Boy from heaven", som är Sveriges Oscarsbidrag. Saleh gick i förra veckan vidare bland de 15 som nu är kvar i kampen om en statyett för bästa internationella film.
Halva jobbet
Han tycker att kampanjandet är en nödvändig del av jobbet och har tillbringat mycket tid i Hollywood.
– Jag skulle ljuga om jag påstår att jag älskar att promota mina filmer. Jag älskar att skriva, det är det jag tycker om att göra, sade Tarik Saleh till TT tidigare i höstas.
– Men att bara släppa ut en film och inte hjälpa den att komma ut – då har man inte förstått att halva jobbet är att få folk att se filmen.
Svenska filminstitutet backar Tarik Saleh och hans film i Oscarskampen. De bidrar med ekonomiska medel för kampanjandet och det blir ännu mer nu när "Boy from heaven" har gått vidare.
Men "Triangle of sadness" får inget liknande stöd.
– I dagsläget har vi inget pengastöd, enligt riktlinjerna som vi har, säger Petter Mattsson, Filminstitutets utlandschef.
Regelverket medger bara pengar till Sveriges officiella Oscarsbidrag, inte till svenska filmer som tävlar i de "öppna" kategorierna, som för bästa film.
– Tyvärr kanske man kan säga. Däremot skulle vi kunna göra andra saker som event i Los Angeles tillsammans med konsulat och lokala organisationer, men det är inget som har bestämts.
Ruben Östlund fortsätter med sitt kampanjande. Den 5 januari ska han till Hollywood för att några dagar senare gå på Golden Globe-galan, dit filmen är nominerad.
Han drar sig inte heller för att till och med be om hjälp från Danmark.
– Jag "rantar" ju så hårt mot dansk film, så jag tyckte det var kul att höra av mig till Susanne Bier och fråga om inte hon kunde hålla en visning i Köpenhamn.
– Och hon har skinn på näsan, så hon sa "absolut, det gör jag", så nu har jag fått fiendeland att promota "Triangle of sandess", säger Östlund och skrattar.