SVT låter Suzanne Reuter göra reklam: "Olämpligt"

Suzanne Reuter har en stor roll i julens stora serie i SVT. Samtidigt rullar hennes välkända tv-reklam för Ica i kommersiella kanaler.
–Det är olyckligt och olämpligt, säger Jan Scherman, före detta chef för TV4 och mångårig medarbetare i SVT.

Suzanne Reuters Icareklam kommer att rulla hela julen samtidigt som hon är med i SVT:s stora dramasatsning.

Suzanne Reuters Icareklam kommer att rulla hela julen samtidigt som hon är med i SVT:s stora dramasatsning.

Foto: Tim Aro/TT

Nöje2022-12-17 07:52

Det är julens stora dramasatsning i SVT, "Äntligen", en komediserie i fyra delar om några vänner som försöker hemlighålla sin väns död eftersom han ska få Nobelpriset i ekonomi. Premiären hålls på juldagen.

I rollerna, skådespelarna från Lorrygänget som återförenas i tv, med Suzanne Reuter i en stor roll.

I de kommersiella kanalerna kommer samtidigt den välkända Icareklam som Suzanne Reuter varit en stor del av i snart två år att rulla på som vanligt.

Regelverk

SVT har ett regelverk som stoppar "företrädare och medarbetare" från att ta kommersiella uppdrag medan de medverkar i public service. Det gäller även externa "uppdragstagare" som inför att de syns i SVT inte får göra reklam under en "karensperiod" före och efter programmen.

Men Suzanne Reuter har fått klartecken att fortsätta att medverka i reklamfilm medan "Äntligen" sänds. Ingen har bett eller sagt åt henne att ta en paus från Icareklamen.

– Det har de (SVT) inte sagt någonting om. Men jag vet att de (Ica) har diskuterat om det ska gå samma kväll och då kanske de väljer någon annan film. Men jag har inte tänkt på det, säger Reuter till TT.

Ica bekräftar också att reklamfilmerna med Suzanne Reuter ska visas i jul.

– Ica-reklamen rullar på som vanligt. Vad gäller Suzanne Reuters övriga åtaganden är detta en fråga för henne och hennes uppdragsgivare, i detta fall SVT, säger Icas pressansvariga Jenny Gerdes.

TV4:s tidigare vd Jan Scherman är kritisk till att SVT låter Suzanne Reuter göra reklam.

– För publiken visar hon upp sig samtidigt på två helt olika sätt. Dels i ett strikt kommersiellt sammanhang och dels i ett företag som till alla delar även när det gäller underhållning och nyhetsförmedling ska vara oberoende. Hur ska man förstå de dubbla rollerna? Det är en ganska enkel princip.

"Skillnad"

TT har sökt ansvariga chefer på SVT som inte har velat ställa upp på en intervju. I stället återkommer SVT:s presschef Camilla Hagert med en skriftlig kommentar:

"Det är skillnad på att vara en programledare som representerar SVT under en längre tid och på att vara skådespelare i en enstaka serie. I det här fallet är Suzanne Reuter en av flera medverkande och hon förknippas inte med SVT som profil. Detta är alltså helt förenligt med våra publiceringsregler".

Jan Scherman avfärdar den förklaringen och tror att SVT har gjort bort sig och bryter mot sina egna regler för Suzanne Reuter så att Lorrygänget kan återförenas.

– De ser ingen annan utväg och hon är för värdefull för det program de har och då agerar de därefter och så hittar de en massa argument för att det inte är så farligt.

Han tycker att beslutet är olämpligt.

– Problemet är att när man säger så som de gör stadfäster man nya principer och flyttar demarkationslinjen åt fel håll.

Varumärkesexperten och doktorn i marknadsföring Mats Georgson bedömer att värdet för Ica av att Suzanne Reuter är med i SVT i jul är stort.

– Suzanne Reuter är ju känd för att hon är en kulturperson, det är självklart så att när Ica köper Suzanne Reuter är det klart att det avspeglas i hennes gage. Hon har mer värde än om hon var en okänd skådis, säger han och fortsätter:

– Om hon spelar en karaktär som påminner om den hon gör i Icareklamen är det klart att det kommer att vara mer av den effekten när det här sammanfaller i tid. Så det är klart att de gynnas.

Fakta: Det här säger SVT:s regelverk

SVT har själva beslutat om sina regler för sina "företrädare" vad gäller externa och/eller kommersiella uppdrag. Den viktiga principen är: "För samtliga medarbetare och uppdragstagare, oavsett grupp, gäller att man inte får utnyttja sin roll på SVT i kommersiella sammanhang eller i andra sammanhang som kan sätta SVT:s opartiskhet eller oberoende ställning i fråga."

Medarbetarna delas in i tre grupper, beroende på "närhet" till SVT.

Grupp 1: Tillsvidareanställd personal samt medarbetare på långvarigt kontrakt – behöver skriftligt tillstånd respektive får inte göra det fyra veckor före och efter publicering.

Grupp 2: Programledare/uppdragstagare som är etablerade artister, experter och tillfälligt anställda medarbetare i program av icke-granskande karaktär – "sträng restriktivitet" för reklam eller medverka i andra program utan skriftligt tillstånd fyra veckor före första och efter sista programmet.

Grupp 3: Programledare/uppdragstagare som leder enstaka program – "sträng restriktivitet" för andra uppdrag och reklam två veckor före första och efter sista programmet.


Fakta: Andra reklamfall i SVT-historien

2022 Pernilla Wahlgren utses till ny programledare för "Allsång på Skansen" och berättar att hon ska gå in i "reklamkarantän" medan programmen sänds i sommar. "När man jobbar för SVT får man inte göra några reklamsamarbeten", säger Pernilla Wahlgren till GP. Men hennes vin och klädkollektion får fortsätta att säljas på Systembolaget respektive Gekås i Ullared.

2018 Cecilia von der Esch (då Forss) medverkar i julkalendern "Storm på Lugna gatan" och tvingas av SVT att stoppa reklamuppdrag för att lansera en ny app till månaden efter.

2018 Glenn Strömberg lägger ut en film på Twitter där han packar snus med synliga varumärken inför avresan till fotbolls-VM. Det är inte en betald reklamfilm, men SVT:s sportchef Patric Hamsch tycker det är olämpligt. Men experten får åka till VM. Strömberg har även upprepade gånger gjort reklam för spelbolag under sina 26 år som återkommande SVT-medarbetare.

2016 Charlotte Perrelli stoppas från att vara programledare för Melodifestivalen sedan det framkommit att hon gjort reklam för en mobiloperatör. Artisten skyller det inträffade på SVT som inte förstått vidden av hennes kommersiella åtaganden.

2016 Programledaren Ann Söderlund gör reklam för ett färgföretag två veckor efter sista avsnittet av "Djävulsdansen", vilket är mot SVT:s regler. "Vi ser väldigt allvarligt på det här", säger Martin Vårdstedt, tillförordnad programchef för kultur och samhälle på SVT till Aftonbladet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!