Tror inte på Oscar för Östlund: "Saknar hajp"

Hollywoodexperten Pete Hammond tror inte att Ruben Östlund får någon Oscar. Men den svenske regissörens film "Triangle of sadness" har gjort honom till ett stort namn i USA.
–Den har verkligen gått hem här, säger Hammond till TT.

Pete Hammond rankade "Triangle of sadness" som en av förra årets bästa filmer, men han tror inte att Östlund får någon Oscar. Arkivbild.

Pete Hammond rankade "Triangle of sadness" som en av förra årets bästa filmer, men han tror inte att Östlund får någon Oscar. Arkivbild.

Foto: CraSH/imageSPACE/Sipa

Nöje2023-03-10 05:00

Det är bara några dagar kvar till Oscarsgalan och spänningen är stor i Hollywood. Liksom i film-Sverige. Hur ska det gå för Ruben Östlund? Ingen har bättre koll än Pete Hammond, mångårig chefskritiker på branschtidningen Deadline Hollywood. Han är en person som känner alla inblandade och följer den speciella valkampanjen som pågår inför galan noggrant.

Ruben Östlund är nominerad till en Oscar för bästa manus och regi och "Triangle of sadness" kan även koras till bästa film. Inte sedan "Fanny & Alexander" fick fyra Oscar för snart 40 år sedan har en svensk film gått lika bra i Oscarssammanhang.

– "Triangle of sadness" stora seger är att överhuvudtaget bli nominerad för bästa manus, regi och film. Det är de tre största kategorierna. Filmen har helt klart stort stöd, men kommer förmodligen inte att vinna. Den saknar hajp just nu, förklarar Hammond.

Guldpalmen

Ruben Östlunds samtidssatir om rikedom, skönhet och makt fick Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes i maj i fjol. Men det hör till ovanligheterna att en film som går hem i Cannes även lyckas på Oscarsgalan.

– Den har verkligen gått hem bland manusförfattare och regissörer. Men det har bara hänt två gånger att en film som fått Guldpalmen också tagit hem en Oscar för bästa film, påpekar Hammond, och syftar på "Marty" och "Parasit".

Han är full av beundran för Ruben Östlund och tog med "Triangle of sadness" på sin lista över förra årets bästa filmer. Den inflytelserike kritikern jämför den svenske regissören med klassiska filmskapare från Hollywoods gyllene era.

– Om Billy Wilder var i livet skulle han älska "Triangle of sadness". Han var också en regissör från Europa som kom till Hollywood med ett europeiskt öga och gjorde subversiva filmer.

Överraskning?

Så vilken film samlar på sig flest statyetter på Oscarsgalan? Dramakomedin "Everything everywhere all at once" har ett tungt favoritskap efter att ha radat upp priser på galorna som de olika organisationerna för manusförfattare, skådespelare och regissörer har anordnat inför Oscarsgalan.

– Alla tror på den, men jag går emot strömmen och är inte så säker. Den vann till exempel inte Baftapriset för bästa film – och det är 500 personer som röstar på Bafta som även röstar på Oscar.

Hammond tror därför att det står mellan "Everything everywhere all at once" och "På västfronten intet nytt", den tyska nyinspelningen av antikrigsklassikern, om priset för bästa film.

– En överraskning i kuvertet, vore inte det roligt? frågar sig Pete Hammond.

Fakta: Och de nominerade är...

Bästa film: "Avatar: The way of water", "Elvis", "Everything everywhere all at once", "På västfronten intet nytt", "Tár", "The banshees of Inisherin", "The Fabelmans", "Top gun: Maverick", "Triangle of sadness", "Women talking".

Bästa regi: Todd Field, "Tár", Daniel Kwan och Daniel Scheinert, "Everything everywhere all at once", Martin McDonagh, "The banshees of Inisherin", Steven Spielberg: "The Fabelmans", Ruben Östlund: "Triangle of sadness".

Bästa originalmanus: Todd Field, "Tár", Daniel Kwan och Daniel Scheinert, "Everything everwhere all at once", Martin McDonagh, "The banshees of Inisherin", Steven Spielberg och Tony Kushner, "The Fabelmans", Ruben Östlund, "Triangle of sadness".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om