En nyskriven fanfar av tonsättaren Mats Larsson Gothe får markera en höstöppning utöver det vanliga. Förutom några oktoberveckor med starkt coronaanpassade föreställningar förra hösten har Kungliga Operan varit stängd för publik i snart ett och ett halvt år.
Nu återintar Sofia Jupithers "Rigoletto" scenen 4 september, i en coronaanpassad version som spelats även tidigare.
– Sedan kommer vi successivt att byta tillbaka till de stora kollektiven, säger Birgitta Svendén som berättar om medarbetarnas längtan.
Beträffande publikstorlek är hon beredd på att gränsen 300 kan komma att ligga kvar hela hösten. Operan hoppas på fulla salonger efter nyår.
– Kultursektorn har lidit så otroligt av nedstängningen. Jag hoppas man förstår att det vore förödande att börja backa ner till ännu lägre publiktal än 300 – om jag nu ska vara lite sur i kanten.
"Magnifika upplevelser"
Ellen Lamm, ny chef för Unga på Operan, vill ge barn och unga magnifika upplevelser och ingjuta hopp i en orolig tid.
Wagnerianerna är så otåliga att de börjat mejla. När Staffan Valdemar Holms uppsättning av Wagners"Valkyrian" får nypremiär 20 november är tanken att föreställningarna ska ges med alla sångare och musiker, berättar den nye musikchefen och chefsdirigenten Alan Gilbert. Om musikerna inte kan sitta som vanligt i orkesterdiket kommer man att använda sig även av scenen. Birgitta Svendén hade hoppats avsluta sitt chefskap med en uppsättning av Wagners "Mästersångarna i Nürnberg", med stor kör och många sångare. Så blir det inte.
– Jag tror att vi måste var helt säkra på att allt är stabilt innan vi tar itu med ett sådant jätteprojekt, säger Alan Gilbert.
– - Jag har ju börjat repetera den en gång, precis som med "Ariadne på Naxos". Det var högst troligen då som jag fick covid. Jag tillbringade tre veckor på sjukhus, säger Alan Gilbert som dock slapp långtidscovid och har kunnat jobba som vanligt sedan slutet av juni.
Alan Gilbert tycker att Kungliga Operan förtjänar att hyllas ännu mer internationellt än vad som redan sker. Vid sidan av "magnifika musiker" talar både han och den nye operachefen, kanadensiske Michael Cavanagh om den "mäktiga svenska sångtraditionen". Operachefen vill utveckla den excellens som han tycker redan finns.
TT: Hur då?
– Som att upptäcka nya spännande röster, och nya svenska stycken och berättelser, det är väldigt viktigt att vara den här kulturens ansikte i världen. Som ett världsoperahus ska vi också omfamna det nationella. Jag vill att alla sorters operor ska representeras och jag vill också ta in nya fräscha idéer när det kommer till själva scenproduktionerna, säger Cavanagh och berättar att han inte rädd för att göra "starka val".
"Svansjön" i december
I början av december har Kungliga Operabaletten premiär på Rudolf Nurejevs slutgiltiga version av "Svansjön" som aldrig tidigare dansats i Sverige. Även den kräver en stor ensemble och just nu revideras säkerhetsåtgärderna i möten varje vecka berättar balettchefen Nicolas Le Riche.
– Alla dansare längtar efter att kunna dansa tillsammans igen, vi gör allt för för att hitta de nödvändiga verktygen.
I våras anlitade Operan en extern specialist för att granska arbetsmiljön vid just Kungliga Baletten efter att en kränkande nakenbild hade spridits, något som Dagens Nyheter rapporterade om.
Ledningen har ännu inte meddelat vem som ska leda baletten efter att Nicolas Le Riches femårsförordnande går ut nästa höst, men själv vill han gärna fortsätta.
– -Jag menar att ett konstnärligt projekt utvecklas långsiktigt. Vi jobbar med människor, det är verkligen något som skapas under tid. Jag tycker att det vore formidabelt att få fortsätta det här projektet.