När de flesta statliga och kommunala museer är stängda har privata konsthallar och gallerier öppet för en begränsad publik. Några av Stockholms konstgallerier arrangerar den 14 till 15 november dessutom Gallery Weekend Stockholm om än i en strikt coronanpassad form. Ett av syftena bakom denna återkommande gallerihelg är att locka även ny publik till galleriernas utställningar.
I år släpper man dock in besökare enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och alla konstsamtal och visningar hålls digitalt och strömmas via Instagram och Facebook. På Galleri Bohman Knäpper visas exempelvis verk av Anders Sunna, en av tre konstnärer som representerar Sápmi på nästa Venedigbiennal. På Galleri Magnus Karlsson kan man se verk av Idun Baltzersen och på Wetterling Gallery måleri av Dina Isæus-Berlin.
I våras stängde många gallerier ner, men efter sommaren öppnade de igen med förhoppning om att kunna ställa ut ungefär som vanligt igen. Den ökade smittspridningen sätter dock stopp för det, konstaterar Johanna Malm, verksam på Wetterling Gallery.
– Vi har färre besökare och färre personer som köper konst, det är ju det som vi lever på, säger hon och framhåller att den minskade försäljningen drabbar konstnärer som i många fall hade det tufft ekonomisk redan före pandemin.
– Många gånger är vi, gallerierna, deras huvudsakliga försörjningskanal.
Ett alternativ är att i högre utsträckning än tidigare försöker visa och sälja konsten digitalt, vilket dock inte är optimalt, menar Johanna Malm.
– Det är inte samma sak som att se konsten fysiskt, säger hon.
Vårens krisstöd från regeringen var till stor del riktat mot inställda evenemang, vilket gjorde det svårt för gallerierna att söka enligt Malm. Villkoren för det stöd som delas ut i höst är dock annorlunda formulerade och borde passa konstgallerierna bättre. Regeringen har också avsatt 25 miljoner kronor vardera till Moderna Museet och Statens konstråd för nyinköp av konst i nästa års budget.
Johanna Malm hoppas att institutionerna väljer att handla av de svenska gallerierna.