Finlands president Sauli Niinistö avslutade under söndagen årets upplaga av "Sommar i P1". Sveriges Radio konstaterar att poddlyssningen är högre än någonsin. Samtidigt står sig programformatet från 1959 fortsatt starkt i direktsändning.
– Det fascinerar mig att till exempel en influencer som Maja Nilsson Lindelöf får en så stor publik när programmet sänds i radio. Man skulle ju kunna tänka sig att influencers redan har en stor publik på sina egna plattformar, säger programchefen Bibi Rödöö.
Levengood om mamman
Maja Nilsson Lindelöfs program är det tredje mest lyssnade linjärt, men listan toppas av programledaren Mark Levengood. Det är den finlandssvenske profilens sjunde "Sommar" sedan 1993.
– Hans historia om mammans alkoholism är bitvis nattsvart och bitvis underhållande på ett mästerligt sätt. Han berättar en historia i olika tonarter, det är ett program där man både skrattar och fäller en tår när man lyssnar, säger Bibi Rödöö.
Totalt har drygt 3,2 miljoner personer lyssnat på sändningarna i P1 någon gång under sommaren.
– Det är fantastiskt att så många lyssnar, även om vi inte fokuserar på att maximera lyssningen varje dag. Vi vill få till en bredd och ibland kan det vara ett smalt ämne eller en person som inte så många känner till. Det är det som är "Sommar i P1" – och i år gick vi verkligen ut med flaggan i topp. Den finska flaggan då, säger Bibi Rödöö.
Debatt om recensioner
Samtidigt har en mindre debatt väckts till liv om huruvida det verkligen är etiskt att "Sommar"-programmen recenseras i medierna, när det handlar om djupt personliga berättelser.
– Det är roligt att "Sommar" uppmärksammas, men ibland är det lite okunnigt och slappt tyckande om personen. Det är tufft att bli recenserad som vore man radiopratare till yrket, jag brukar råda dem att inte läsa. En tarvlig formulering etsar sig fast i minnet och då hjälper det inte med positiva omdömen från lyssnarna. Jag tycker att man kan låta programmen tala för sig själva.