Recension2022-03-25 06:50

Action/Drama

Titel: Ambulance

I rollerna: Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II, Eiza González

Regi: Michael Bay

Speltid: 136 min

"Jag trodde ingen rånade banker längre", säger sjuksköterskan som är gisslan i den jagade ambulansen. Min hjärna kontrar med: "Jag trodde ingen gjorde filmer om biljakter längre." Fast båda påståendena verkar ju sanna här förstås. Den danska förlagan "Ambulancen" (2005) har jag inte sett, men jag läser att den är snudd på en timme kortare. Och jag kan föreställa mig att man i den krossar många färre bilar.

Den amerikanske regissören Michael Bay har visat sin håg till massförstörelse tidigare i många filmer ("Transformers"-filmserien och krigsfilmen "Pearl Harbor" för att nämna några). Även denna gång har Bay fått en alldeles för stor budget som mest används för att gång på gång visa hur polisbilar krockar, demoleras och exploderar. Det finns dock några andra spår, men de utforskas sällan vidare.

"Ambulance" handlar om två bröder som ska göra ett sista bankrån. Den ene för att det är spännande och den andre för att bekosta sin frus canceroperation. Gissa vem vi ska hålla på, även om båda är kriminella? Nå, rånet vill sig inte riktigt och plötsligt är de på flykt i en ambulans jagade av hela Los Angeles poliskår. Bak i fordonet finns en svårt skottskadad polis och en gisslantagen sjuksköterska. Deras enda chans är att se till att polisen överlever så att de kan förhandla om något.

Förutom ett ständigt fortkörande på motorvägarna uppstår ytterligare spänningsmoment under filmens gång. Det blir en kamp mellan hjärnorna som är lite underhållande, liksom relationerna mellan personerna i ambulansen. Som i alla skickligt gjorda filmer blir det ett lite moraliskt dilemma när man tvingas fundera på vad man tycker om vilka som ska avgå med segern – bröderna eller lagens långa arm.

Det är bra spelat av Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II, Eiza González och övriga. Men redan efter en halvtimme har det blivit en mängd upprepningar. Antalet förstörda fordon och förhållningssättet till dödade och skadade människor gör att jag på något vis slutar att titta och bry mig. Det blir på något vis ett extra cyniskt försök till underhållning med kraschade saker som främsta ingrediens när man vet hur detta systematiskt pågår i andra delar av världen. På allvar, utan roande effekter.

Skicka ambulanspengarna dit de behövs i stället.