Ă sa Linderborgs dagboks-bok gjorde mig först misstĂ€nksam. Skulle hon skylla ifrĂ„n sig för det fruktansvĂ€rda sjĂ€lvmordet, dĂ„ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholms chef Benny Fredriksson valde att avsluta sitt liv i spĂ„ren av metoo och Aftonbladets hĂ„rdhĂ€nta granskning? Han anklagades aldrig för nĂ„got sexuellt â mĂ€rk vĂ€l â utan för ett tufft ledarskap som Linderborg sjĂ€lv kallade "skrĂ€ckregemente" i en krönika.
Men nej, hon skyller inte ifrĂ„n sig â hon Ă„ngrar sig. Hon Ă„ngrar sig nĂ„got enormt. "Jag Ă„ngrar allt jag har sagt och skrivit", sĂ€ger hon till sin mamma. Hon Ă„ngrar att hon lĂ€t sig dras med och kĂ€nde vinden av en egen skandal att avslöja. Men hon berĂ€ttar ocksĂ„ om pressen som hon kĂ€nner som kulturchef pĂ„ Aftonbladet. Om de tusentals olĂ€sta mejlen. Om hatet.
Jag har mÄnga gÄnger ifrÄgasatt à sa Linderborgs mer vildsinta publiceringar (nu senast utrikesexperten som felaktigt pekades ut som agent). Och man kan sÀkert ifrÄgasÀtta mycket Àven i "à ret med 13 mÄnader". Men med det sagt: Boken Àr magnetisk. Lika vÀlskriven, Àrlig och utlÀmnande som hennes uppvÀxtskildring "Mig Àger ingen".
Efter den boken blev hon osams med halva slĂ€kten â nu lĂ€r hon bli osams med en hoper journalistkollegor. Som Sofia Olsson OlsĂ©n pĂ„ Aftonbladet, Thomas Mattsson pĂ„ Expressen och hela Dagens Nyheter. Samt Cissi Wallin, bloggaren som anklagade Fredrik Virtanen för vĂ„ldtĂ€kt, som hon tar Ă€ra och heder av. "Ă ret med 13 mĂ„nader" handlar om det febriga medieĂ„ret 2017/2018 dĂ„ metoo briserade och dĂ„ allt runt kulturprofilen och Svenska Akademien exploderade. DĂ„ tidningarna jagade klick medan pressetiken for Ă„t fanders. BĂ„da "affĂ€rerna" innebar nyttiga genomlysningar, men de innehöll ocksĂ„ personangrepp, ja, nĂ€rmast hĂ€xjakter. Ett av offren var, som ni minns, den upphöjde Aftonbladetprofilen Fredrik Virtanen. Linderborg försvarar honom, som mĂ€nniska och kollega, och Virtanen sĂ€ger sjĂ€lv insiktsfullt att om han inte fallit offer för mobben, sĂ„ hade han antagligen sjĂ€lv tillhört lynchjustisen.
Ja, sĂ„ var klimatet. SjĂ€lv tackar jag min lyckliga stjĂ€rna att jag slutade som kulturredaktör nĂ„gra mĂ„nader före metoo â vad hade tidsandan förlett mig att skriva? Jag ryser vid tanken.
Det finns sÄ mycket i den hÀr boken. Den Àr full av sjÀlvrannsakan. Men ocksÄ av politik. à sa Linderborg Àr Àrkesocialist, det fÄr man stÄ ut med om Àven man har svÄrt för det. Jag tycker att det Àr högeligen intressant, nu nÀr den röda sidan Àr sÄ svag i debatten. Hon och vÀnnen Göran Greider vÀnder och vrider pÄ högerpopulismens frammarsch i vÀnsterluckan. Och sjÀlvklart ser hon sitt eget privilegierade liv med nyktra ögon. Hon berÀttar om delikatesser och goda viner, stÀndiga tröstköp av dyra blusar pÄ NK. Hon inser att det Àr ljusÄr frÄn pappa Leffes liv.
Boken handlar ocksÄ om mediekrisen, om hur tidningarna kÀmpar för sin överlevnad i webbvÀrlden. Interiören frÄn Aftonbladets kick off Àr underbar. Alla ska mÄla varsin tavla och sedan mingla. Och lyssna pÄ ledningens klyschor.
Sist men inte minst skÀrskÄdar hon sig sjÀlv, och sitt förhÄllande med mannen som bara kallas "P", som lÀmnar henne för en annan. Precis som hon gjort för hans skull. Ingen gÄr sÀker i boken, allra minst hon sjÀlv. Jo förresten. MÄnga tecknas med varm penna, Göran Greider, Lena Andersson, Jan Guillou. Och Linderborgs egna, Àlskade barn.
Det Àr en fantastisk bok. Och ett lysande tidsdokument.