Recension2021-01-29 06:55

Titel: Atlantic crossing

Premiär: 1 februari på SVT 1 och SVT Play

I rollerna: Sofia Helin, Tobias Santelmann, Kyle MacLachlan med flera

Regi: Alexander Eik

Antal avsnitt: 8

Det börjar vackert med en kärleksscen i en sovvagn. Men det norska kronprinsparet Märtha (Sofia Helin) och Olav (Tobias Santelmann) kommer att få utstå många prövningar inom de närmaste åren eftersom andra världskriget står för dörren. Det har paret förvisso gemensamt med miljontals människor, men man får som bekant gråta också i en Rolls-Royce.

I centrum för Alexander Eiks tv-serie står svenska Märtha som är dotter till prins Carl av Sverige. Tillsammans med resten av den norska kungafamiljen tvingas hon fly när tyskarna anfaller Norge i april 1940. Hon vet det inte då, men fram till krigets slut kommer hon och Olav att i stort sett leva åtskilda: hon och barnen i USA och han i Storbritannien.

Visst ser jag för några sekunder Saga Norén från "Bron" framför mig. Men sedan blir Sofia Helin helt enkelt prinsessan Märtha. Det gäller samtliga i den här välgjorda och påkostade serien – men främst henne. Det är förstås svårt att veta annat än ytliga fakta om vad som egentligen skedde under den tid som serien skildrar – "inspirerad av verkliga händelser" som brasklappen lyder – men hur som helst gestaltas händelserna och känslorna på ett högst övertygande sätt.

Efter att Sverige nesligen kastat ut Märtha och barnen av rädsla för Hitlers reaktion – hon är ändå uppvuxen här och brorsdotter till kung Gustaf V – kommer hon till USA där hon tas emot av president Roosevelt (suveränt spelad av Kyle MacLachlan). Detta vill den norska exilregeringen och kungafamiljen utnyttja politiskt för att få amerikansk hjälp med att slåss mot tyskarna. Under tiden utvecklas en varm och vackert gestaltad vänskap – och kanske något mer – mellan Roosevelt och Märtha. Den saken väcker ryktesspridning och svartsjuka, något som skakar kronprinsparets relation.

"Atlantic crossing" tappar farten lite vartefter och når kanske inte samma höjder som den hyllade tv-serien "The crown" som nyligen avverkade sin fjärde säsong. Men det ger en extra krydda att händelserna är knutna mer nära oss här i Sverige. Serien blir även en bra övning i svenska, norska, svorska, danska, tyska och engelska. Kvar i minnet stannar också alla dessa hattar som Märtha bär. Hattarna är nästan värda en egen serie.