Recension2022-04-01 06:40

Dokumentär

Titel: Elizabeth – A portrait in part(s)

Medverkande: Elizabeth II

Regi: Roger Michell

Speltid: 90 min

Kungliga vinkningar både inleder och avslutar denna dokumentär. Regissören Roger Michell berättar med fjäderlätt hand och brittisk kvickhet om Drottning Elizabeth II och hennes liv, omgärdat av åldriga ritualer och strikt planering, tyngt av en krona och ett världsomfattande samvälde. Ibland tycks han ha använt det som har klippts bort från andra filmer. Exempelvis när ett litet barnbarn kliver på drottningens fot, eller när hon säger i förtrolighet före en galamiddag att den utländske gästen bara kan tre ord på engelska.

Filmen är inte kronologiskt upplagd, utan snarare tematiskt i kapitel. I "Mother" behandlas hennes roll som landsmoder och mor till egna barn och i "Horribilis" berättas om senare års skandaler. Det mesta flimrar snabbt förbi och det är en viss hjälp att ha sett tv-serien "The crown" för att få reda i alla bilder från nu och då.

Michell är mest känd för "Notting Hill" från 1999. "Elizabeth" blev hans sista film då han gick bort i september 2021. Filmen verkar vara inspirerad av Michael Moores dokumentärer. Allsköns inklippta citat från populärkulturen får tjäna som kommentarer, fördjupningar eller som blinkningar till biopubliken. Det är elegant underhållande men också aningen plottrigt. Den brittiska monarken blir lite mänskligare men lyser starkast som symbol. För som hon så klokt säger i filmen: "Kronan är mer en idé än en person."