Mary Beth Keane (född 1977) Àr en amerikansk författare. Hon har i USA rankats som en av de bÀsta författarna i sin generation. "FrÄga mig igen" Àr hennes första bok pÄ svenska.

Recension2021-05-29 06:45
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Mary Beth Keane

FrÄga mig igen

Övers. Julia Gillberg

Mary Beth Keane har rankats som den unga amerikanska litteraturens stjĂ€rnskott. Hennes tredje roman "FrĂ„ga mig igen" – hennes första pĂ„ svenska – konsoliderar onekligen hennes tĂ€tposition. Med andlös nĂ€rvaro skriver hon om kĂ€rleken som vĂ„rt enda hopp i en skoningslös vĂ€rld.

Keane Ă€r född i New York och har irlĂ€ndskt pĂ„brĂ„. IrlĂ€ndsk bakgrund har ocksĂ„ flera av centralgestalterna i romanen. ChockvĂ„gen som unga irlĂ€ndare kĂ€nde pĂ„ 1970-talet nĂ€r de kom till New York och sĂ„g folk gĂ„ omkring i underbyxor pĂ„ torgen fortplantar sig Ă€nda in i hennes bok. Katastrofer drabbar dessa mĂ€nniskor. Barn överges. Vuxna sviks. Ingenting blir som man trott. ÄndĂ„ lyser och sprakar en hoppfullhet bakom tragedierna. DĂ€r finns hela tiden nĂ„gon som tar emot och mildrar törnarna. Och det Ă€r inte Gud. Det Ă€r vanliga strĂ€vsamma mĂ€nniskor med stora hjĂ€rtan. Man vill ta henne i famn, hela denna underbara Keane, för att hon ser var frĂ€lsningen finns och skildrar det sĂ„ vilt och levande och troskyldigt.

SĂ„ för Guds skull – lĂ€s hennes bok om grannbarnen och skolkamraterna Kate och Peter som förblir livslĂ„ngt sammanbundna, trots att Peters psykotiska mamma splittrar Kates pappas ansikte och hela liv med ett pistolskott. Och lyssna pĂ„ Peters farbror George som handfast hjĂ€lper Peter och tröstar honom med följande ord nĂ€r förĂ€ldrarna sviker: "Vuxna inte har bĂ€ttre koll pĂ„ vad de hĂ„ller pĂ„ med Ă€n vad barn har."