"[H]ögfÀrdig och lÀttsinnig, frisprÄkig och korttÀnkt, rapp i tungan och sen till Änger." SÄ lÄter litteraturforskaren och författaren Carina Burman sin huvudperson beskriva sig sjÀlv. Efter att ha lÀst boken kan man bara instÀmma. Tiden Àr 1790-tal. Adelsdamen och förra favoriten vid Gustav III:s hov, fru Anna Charlotta Schröderheim, född von Stapelmohr, Lotta kallad, sitter i sitt och maken Elis hem Kammeneckska huset i Stockholm och nedtecknar sina minnen. Hon Àr 36 Är och Àntligen gravid för andra gÄngen i sitt liv.
Ăngslan Ă€r stor nĂ€r hon minns sitt första havandeskap, som slutade med en snedresa pĂ„ hennes tjugosjunde födelsedag. Och hon vill sĂ„ gĂ€rna fĂ„ ett barn! LĂ„t vara att det nog inte Ă€r Elis som Ă€r fadern. Men vad spelar det för roll? Ingen av dem har lagt sig vinn om att vara trogen, Ă€ven om de gifte sig av kĂ€rlek. I de kungliga kretsar som de har rört sig i tycks den sexuella lösslĂ€pptheten vara helt accepterad.
Lotta Ă€r en adelsdam med gott om skinn pĂ„ nĂ€san, en kvinna som tar vad â och vem â hon vill ha; i synnerhet i bitterheten och vreden efter missfallet, nĂ€r Elis gjort henne ofruktsam genom att smitta henne med "en galant sjukdom". DĂ„ blir hon en formlig manslukerska som Ă€ter unga herrar, ja, gĂ€rna Ă€ldre ocksĂ„, till frukost. HĂ€r kan möjligen Carina Burman ha kryddat lite extra för effektens skull. Men sitt 1700-tal kan hon, och sprĂ„ket har hon i sin hand. Tryfferat med franska glosor har det oftast en ganska lagom touch av tiden, lĂ„t vara att det nĂ„gon gĂ„ng blir lite uppstyltat. Men nĂ€r Lotta berĂ€ttar om ungflickslivets nöjen tillsammans med vĂ€ninnan och friherrinnan Hedda de Geer, om tillvaron vid teaterkungens hov, om promenader i vagn och musicerandet om kvĂ€llarna pĂ„ Leufsta bruk, dĂ„ gör hon det med liv och skĂ€rpa och med en stundtals obetalbar torr humor. I fonden framtrĂ€der ocksĂ„ tidens levnadsvillkor med skyhög mödra- och barnadödlighet och den i dag nĂ€stan ofattliga utsattheten för sjukdomar. Jo, vi har Covid-19. Men pĂ„ Lottas tid fanns ingen antibiotika, ingen antiseptik. Ja, ni kan ju förestĂ€lla er.
Fru Schröderheim, född von Stapelmohr, Ă€r en verklig historisk gestalt, och det mesta av hĂ€ndelseförloppet i romanen har Ă€ven verklighetsbakgrund. Hon var ocksĂ„ nĂ€ra vĂ€n â dock enligt Burman helt platoniskt â till hovskalden Carl Michael Bellman. Dock ordas det mycket lite om den saken, och ibland blir intrycket att Lotta nĂ€rmast ser honom, "Bella" som hon kallar honom, mera som en av sina knĂ€hundar; Bonna och senare Spadde. Hennes perspektiv Ă€r överklassens, den sjĂ€lvgoda och sjĂ€lvklara överklassens. Den starka medkĂ€nsla med samhĂ€llets mindre lyckligt lottade som "kĂ€re Bella" sĂ„ ofta ger uttryck för i sin diktning, besvĂ€rar henne inte nĂ€mnvĂ€rt. Hon njuter oförblommerat av sin status och av livets goda. Egotrippad? Jo, det Ă€r hon förstĂ„s ocksĂ„. Men nĂ€r ska man fĂ„ vara det, om inte i sina memoarer?
Det var bland annat Lottas rappa tunga som gjorde henne till favorit i Gustav III:s krets. Men det blev ocksÄ den som, i en underbar men oförlÄtlig replik, kom att kasta henne ut i kylan. För att citera ett gammalt missunnsamt ordstÀv skulle man kunna sÀga att för Anna Charlotta von Stapelmohr gick högmod före fall. Och nÀr den stora sorgen drabbar henne Àr Lotta bara en helt vanlig kvinna.