Recension2022-02-04 06:55

Action/Thriller

Titel: Reacher

Visas på: Amazon Prime

I rollerna: Alan Ritchson, Malcolm Goodwin, Willa Fitzgerald

Skapare: Nick Santora

Antal avsnitt: 8

"Reacher" handlar om ett avancerat detektivarbete, en puttrande romans och om korruption på lokal och global nivå. Ändå känns serien mest som en samling likartade scener: någon muckar med muskelberget Jack Reacher som långsamt ser sig om över axeln, säger något i stil med "jag ska bryta händerna på tre av er, den fjärde måste köra till sjukhuset" och sedan brukar precisionsvåld.

Det är som om alla filmer någonsin – där en främling dyker upp i en småstad och måste slåss mot de lokala bonnläpparna – har smälts ned och injicerats i en svällande biceps. Serien är baserad på Lee Childs debutroman "Killing floor" (1997) – den första i vad som har blivit en serie bästsäljare om den kringdrivande militärpolisen Jack Reacher. Han dyker upp i Margrave i Georgia, där han först misstänks för ett mord. Poliserna är kluvna men måste tänka om då Reacher har ett alibi och den elitexpertis som behövs för att lösa en blodig härva.

Tom Cruise gestaltade Jack Reacher i ett par lättglömda filmer i början på 2010-talet, men nu är det den betydligt bitigare Alan Ritchsons tur. Inget avsnitt låter oss glömma hans Hulk-nivå av styrka och manuset verkar ständigt hitta nya anledningar för honom att ta av sig tröjan. "Reacher" är på många sätt en uppdaterad pojkrumsfantasi, inte så smart men smärtfri att konsumera. Som en serietidning eller en hamburgare.