Recension2022-04-01 06:45

Action/Äventyr

Titel: Morbius

I rollerna: Jared Leto, Matt Smith, Adria Arjona

Regi: Daniel Espinosa

Speltid: 104 min

Marvel har bistått med mängder av berättelser och figurer till filmindustrin under många år nu. För att hitta lite nytt i den väl vaskade guldbäcken har man nu hamnat långt ut i tassemarkerna. Jag vet inte om så många har längtat just efter en filmatisering av berättelsen om den blodsugande Morbius.

Den smått genialiske biokemisten Michael Morbius (Jared Leto) lider av en obotlig blodsjukdom. Han forskar därför på ett botemedel och tar till slut till drastiska medel: Morbius injicerar blod från en sällsynt aggressiv sorts fladdermöss. Under påverkan av blodet får han plötsligt superkrafter – och en oemotståndlig drift att döda och suga blod. Morbius är inte särskilt sugen på att fortsätta med det, men när hans vän (som har samma sjukdom) stjäl hopkoket och njuter av det måste han ta upp kampen.

Mycket roligare än så blir det tyvärr inte. Svenske regissören Daniel Espinosa ("Snabba cash", "Child 44") har fått en stor kappsäck med pengar att satsa på effekterna och det är full rulle under en stor del av filmen. De båda antagonisterna rör sig i superfart och kan till och med flyga. Trots det känns det som om berättelsen står still. Pressvisningen sker i Imax-format och det låter, skramlar och har sig, men som ordspråken säger: "Tomma tunnor skramlar mest" eller "Mycket väsen för lite ull, sa gumman som klippte grisen".