Drivet men spretigt om krisande 50-plussare

I Geir Gulliksens roman "Bli snĂ€ll igen" Ă€r kroppen inte bara ett tema – den Ă€r en sjĂ€lvstĂ€ndig aktör som mĂ„ste tyglas.

Den norske författaren Geir Gulliksen debuterade redan 1986 men introducerades pÄ svenska först med succéromanen "BerÀttelse om ett Àktenskap" (2016). Senast gav han ut romanen "Se pÄ oss nu" (2018)

Den norske författaren Geir Gulliksen debuterade redan 1986 men introducerades pÄ svenska först med succéromanen "BerÀttelse om ett Àktenskap" (2016). Senast gav han ut romanen "Se pÄ oss nu" (2018)

Foto: Tale Hendnes

Recension2021-01-23 06:45
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Geir Gulliksen

Bli snÀll igen

Övers. Cilla Naumann

Wahlström & Widstrand

Romanens inledning Ă€r hĂ€ftig, originell, tankevĂ€ckande – och problematisk. Författaren och 50-plussaren Henning Ă€r – efter tvĂ„ Ă€ktenskap, mĂ„nga flickvĂ€nner och tvĂ„ döttrar – plötsligt ensam. Det Ă€r hans kropp och inte Henning sjĂ€lv som först gör upptĂ€ckten. Kroppen fortsĂ€tter att lĂ€ngta efter beröring, omvĂ„rdnad och uppmĂ€rksamhet.

Henning tycks frĂ„ga sig om kroppen har fĂ„tt styra hans val av partners och livsvĂ€g allt för mycket. Betraktad utifrĂ„n blir den nĂ€rmast ett sjĂ€lvstĂ€ndigt och naivt vĂ€sen som mĂ„ste tyglas av ett starkt jag. 

BerÀttarperspektivet kÀnns frÀscht men fungerar inte fullt ut. Det Henning gör, dÄ han försöker ta reda pÄ vem han sjÀlv egentligen Àr, handlar mer om att undersöka en könskonstruktion Àn om ett tydligt kroppsligt perspektiv. Sexualitet och kön Àr Äterkommande teman hos Geir Gulliksen och sÄ Àven i "Bli snÀll igen".

Henning vill frigöra sig frĂ„n alla stereotyper som har förstört hans förhĂ„llanden. NĂ€r han trampar in pĂ„ kontoret i en originell kostym med tillhörande kortbyxor uppstĂ„r inte bara komik – folk frĂ„gar ocksĂ„ om han Ă€r gay. SjĂ€lv anser han frĂ„gan ovidkommande. Han vill slippa kategoriseras och sjĂ€lv möta vĂ€rlden med öppenhet. 

Gulliksen har ett sprÄk som ofta imponerar. Han skriver med ett slags oförstÀlld nyfikenhet dÀr bÄde stilistisk och psykologisk skÀrpa ingÄr. Men tematiskt och berÀttartekniskt blir intrycket den hÀr gÄngen lite vÀl spretigt.