Roman
Geir Gulliksen
Bli snÀll igen
Ăvers. Cilla Naumann
Wahlström & Widstrand
Romanens inledning Ă€r hĂ€ftig, originell, tankevĂ€ckande â och problematisk. Författaren och 50-plussaren Henning Ă€r â efter tvĂ„ Ă€ktenskap, mĂ„nga flickvĂ€nner och tvĂ„ döttrar â plötsligt ensam. Det Ă€r hans kropp och inte Henning sjĂ€lv som först gör upptĂ€ckten. Kroppen fortsĂ€tter att lĂ€ngta efter beröring, omvĂ„rdnad och uppmĂ€rksamhet.
Henning tycks frÄga sig om kroppen har fÄtt styra hans val av partners och livsvÀg allt för mycket. Betraktad utifrÄn blir den nÀrmast ett sjÀlvstÀndigt och naivt vÀsen som mÄste tyglas av ett starkt jag.
BerÀttarperspektivet kÀnns frÀscht men fungerar inte fullt ut. Det Henning gör, dÄ han försöker ta reda pÄ vem han sjÀlv egentligen Àr, handlar mer om att undersöka en könskonstruktion Àn om ett tydligt kroppsligt perspektiv. Sexualitet och kön Àr Äterkommande teman hos Geir Gulliksen och sÄ Àven i "Bli snÀll igen".
Henning vill frigöra sig frĂ„n alla stereotyper som har förstört hans förhĂ„llanden. NĂ€r han trampar in pĂ„ kontoret i en originell kostym med tillhörande kortbyxor uppstĂ„r inte bara komik â folk frĂ„gar ocksĂ„ om han Ă€r gay. SjĂ€lv anser han frĂ„gan ovidkommande. Han vill slippa kategoriseras och sjĂ€lv möta vĂ€rlden med öppenhet.
Gulliksen har ett sprÄk som ofta imponerar. Han skriver med ett slags oförstÀlld nyfikenhet dÀr bÄde stilistisk och psykologisk skÀrpa ingÄr. Men tematiskt och berÀttartekniskt blir intrycket den hÀr gÄngen lite vÀl spretigt.