Recension2022-02-11 06:40

Drama/Sci-fi

Titel: Drömmannen

I rollerna: Maren Eggert, Dan Stevens, Sandra Hüller

Regi: Maria Schrader

Speltid: 105 min

Den västerländska idén om kärlek är att vi ska träffa "den rätta". Men alla har inte den turen. I detta tyska Oscarsbidrag berättas om Alma, forskare i sumerisk kilskrift på Pergamonmuseet i Berlin. Hon får testa en robot, en humanoid som är tillverkad enligt hennes idéer om en idealpartner. Maren Eggert fick välförtjänt en Silverbjörn för sin ömsinta gestaltning av Alma vid senaste Berlinfestivalen.

Roboten, den tvålfagre Tom med isblå stirrande ögon, spelas av Dan Stevens med elegans. Han kan såväl deklamera Rilkes dikter som välja exklusiva viner på restaurang och har till och med självironi. Men Alma har ett kraschat förhållande bakom sig och är tveksam till romantik. Hon värjer sig i det längsta mot denna drömman, men så börjar hon tillskriva Tom mänskliga känslor. Hennes förstånd börjar svikta.

Historier om människans relation till ting som får liv är inget nytt. Under antiken berättades om statyn som blir levande och föremål för sin skapares förälskelse. I Spike Jonzes film "Her" (2013) är operativsystemet Samantha en lätthanterlig partner, bara att stoppa ned i fickan. Maria Schrader (som senast gjorde tv-serien "Unorthodox") pekar mer på komplikationer som kan uppstå i relationer med artificiella intelligenser. Den här filmen har en lättsam och roande ton men också ett filosofiskt vemod. Vad är egentligen kärlek?