"Litet land" handlar om pojken Gabriel (Djibril Vancoppenolle) och hans familjs öde under folkmordet på den etniska gruppen tutsier.

Recension2021-09-24 06:45

Titel: Litet land

I rollerna: Jean-Paul Rouve, Isabelle Kabano, Djibril Vancoppenolle

Regi: Eric Barbier

Speltid: 111 min

Folkmordet i Rwanda 1994 återaktualiserades i filmen "Hotel Rwanda" från 2004. Nu försöker den franske regissören Eric Barbier göra något liknande för grannlandet Burundi, som under samma tid präglades av liknande etniskt våld. "Litet land" är baserad på en roman och följer tioårige Gabriel och hans fransk-rwandiska familj i Burundi under de turbulenta åren i mitten av 1990-talet. Samtidigt som de på håll följer händelserna i Rwanda ökar spänningarna även på deras sida om gränsen.

Länge håller sig filmen nära familjens prosaiska bestyr och de känslomässiga effekterna av föräldraparets separation. Trots en något slätstruken känsla lyckas Barbier här relativt väl med att fånga känslan av hur vardagen sakta glider dem ur händerna. Den etniska nationalismens hat kommer från båda sidor av konflikten och tränger sig allt närmare familjens privilegierade bubbla.

När våldet exploderar tappar regissören dock kontrollen över filmens ton, som alltmer drar åt det malplacerat melodramatiska. Krigets erfarenheter skildras i allmänhet starkast utan dramatiska krusiduller, men här koncentreras rollfigurernas traumatiska upplevelser i sekvenser som känns krystade. Ett viktigt ämne är som bekant inte en garant för en bra film, och här saknas den stilistiska fingertoppskänsla som hade behövts för att göra rättvisa åt det angelägna materialet.