Litteratur
Kerstin Gezelius och Alexander Onofri
Love – En roman om Greta Garbo
Polaris förlag
Ska man skriva biografiskt kan man närma sig sitt objekt på olika sätt. När Ingela Tägil i boken "Näktergalen" skriver om vår första stora internationella stjärna Jenny Lind, är det på samma gång en vetenskapligt underbyggd berättelse med notapparat och allt från födsel till död – och ett slags kärleksförklaring.
När paret Kerstin Gezelius och Alexander Onofri använder sig av en annan av våra största stjärnor, Greta Garbo, är det mer på Hollywoods premisser, ungefär som "efter en idé ur verkligheten". Eller som författarna själva skriver: "En samling anekdoter varav några är för bra för att vara sanna."
"Love" är ingen heltäckande biografi. Boken är en roman som handlar om när Greta Garbo åker till USA första gången. Hon är bara 19 år men har redan flera succéer bakom sig, där främst rollen som Elisabeth Dohna i "Gösta Berlings saga" har banat vägen för en internationell karriär. Regissör till filmen var Mauritz Stiller, som också han är med på resan – tillsammans med sin unge älskare Eskil. Tanken är att Garbo och Stiller ska jobba ihop i USA.
Stiller levde dokumenterat homosexuellt men har i ett efterlämnat brev skrivit att han friat till Garbo. "Love" handlar till stora delar om en föregiven kärlekshistoria dem emellan. Det brakar dock ihop ganska snabbt och något filmiskt samarbete blir det aldrig i Hollywood. Garbo har i stället en passionerad romans med sin motspelare Jack Gilbert.
Det har glunkats att "Love" från början var tänkt som ett filmmanus. Texten kan också påminna om ett sådant i de mycket tydliga anvisningar som finns och i den myckna dialogen. Det blir en del transportsträckor – även om språket flyter fint.
Trots att Greta Garbo gång på gång bedyrar att hon aldrig tror sig kunna bli något utan Stillers hjälp så framstår hon som en fantastiskt stark 19-åring – en feministisk ikon från start. Hon ställer sina egna villkor, vägrar ställa upp på den gängse bilden av en tidens filmstjärna. Men ju mer hon är besvärlig och avig, desto mer uppmärksamhet får hon.
Garbo blir jagad av fansen samtidigt som hon gör roller som blir till filmhistoria. Men någon riktig inblick i hur och varför hon är en så ovanligt självsäker ung kvinna – som alltsedan dess har gäckat filmälskarna – blir det tyvärr inte.