Rachel Cusk skriver gåtfullt om en kvinnas känsla av försvinnande när den store konstnären på besök vägrar måla hennes porträtt.

Rachel Cusk är en kanadensisk författare som fick sitt stora genombrott med romantrilogin om författaren Faye. På svenska gav hon senast ut boken "Efterbörd" (2020).

Recension2021-10-16 06:45

Rachel Cusk

Andra stället

Övers. Niclas Hval

Det är ett drömskt träsklandskap präglat av ebb och flod som är skådeplatsen för författaren Rachels Cusks tidlösa roman "Andra stället". Berättarjaget, en medelålders författare kallad M, lever avskilt i marsklandet med sin tystlåtne man och en dotter från ett tidigare äktenskap. För att överleva intellektuellt i ensligheten har hon för vana att bjuda in andra konstutövare att komma och bo i deras gäststuga – "det andra stället".

Mötet med konstnären L blir dock inte som hon tänkt sig. Han är otrevlig, otillgänglig och med sig har han en ung vacker varelse vars blotta närvaro får berättarjaget att börja tvivla på sig själv som kvinna. Hon hamnar i djup existentiell kris när L avböjer att måla hennes porträtt med ett förgörande svar: "Men jag ser dig inte riktigt." En underlig maktkamp tar därefter sin början mellan M och L.

Cusk fick sitt stora genombrott med "Konturer"- trilogin och har hyllats för att vara en förnyare av romankonsten. I "Andra stället" prövas formens möjligheter ytterligare, vilket utmärks av den mystifierade konturlöshet som vilar över hela boken och som försätter läsaren i en konstant känsla av chimär. Men Cusks stil är inget språkspel, för wow hur hon lägger ut meningarna – en efter en reser de sig som kolossala tankemonument som pekar bortom verkligheten, sökande efter konstens innersta väsen.