H C Andersen går igen i orginell ny deckare

Från en mordanklagad gammal sagoberättare till en framtida domedagsberättelse. Björn G Stenberg hittar mycket läsvärt bland de aktuella deckarna.

Danske Thomas Rydahl gör tillsammans med författarpseydonymen A J Kazinski HC Andersen till huvudperson i en riktigt bra thriller, som kan jämföras med Niklas Natt och Dags "1793" och "1794".

Recension2020-02-29 07:06

Han skrev en mängd klassiska sagor, Hans Christian Andersen. Han lär ha haft ett på flera sätt olyckligt liv, men att han skulle bli huvudperson i en thriller, dessutom högst misstänkt, det hade han nog inte trott. Inte jag heller. Men det har blivit en alldeles utmärkt berättelse av det hela, gjord av inte mindre än tre författare: pseudonymen A J Kazinski (Anders Rønnow Klarlund & Jakob Weinreich) och Thomas Rydahl har skrivit den originella ”Mordet på en sjöjungfru”.

Ska man jämföra boken med något så är det väl möjligen Niklas Natt och Dags svit ”1793” och ”1794”. Det är en liknande skildring av yttersta elände och smutsiga miljöer. Här blir den unge H C Andersen oförskyllt anklagad för ett bestialiskt mord och måste försöka rentvå sig på egen hand. Karaktären bygger på en väl inlärd studie av författarna för att få det att stämma med den historiske figuren. Det är mycket skickligt tillkommet, med utsökt fingertoppskänsla för både tiden av 1830-tal och huvudpersonerna. Berättelsen förhöjs också av att man kan skönja några av Andersens sagor i handlingen. Riktigt bra!

Vissa huvudpersoner blir till ett slags fiktiva vänner som man gärna följer. Kommissarie Adam Fawley är en sådan. Eminenta Cara Hunter har skrivit den tredje, ”Ingen utväg”, efter ”Hemmets trygga vrå” och ”I mörkret”. Det är en grym historia: två barn hittas innebrända i ett hus, inga föräldrar syns till. Det blir till en historia som hela tiden byter spår, det ena mer tragiskt än det andra. Hunter låter som vanligt relationerna stå i centrum och vet hur man vrider om berättarkniven så att den hela tiden känns, och boken blir omöjlig att lägga ifrån sin. Startade sent en kväll och den kostade mig nattsömnen. Men den är värd det.

Debuterande Ellinor Wessel använder sina erfarenheter från jobbet i bilbranschen på ett bra sätt i boken ”Farliga affärer”: den framgångsrike bilhandlaren Johan Wagner försvinner spårlöst. Hans älskarinna Emily och polisen Thomas tar tag i det hela på olika sätt och under tre dygn får vi följa dem i ett ödesdigert drama. På vägen får man lära sig mycket om bilbranschen och inte minst bakom kulisserna för hur kriminaliteten i anslutning ser ut. Intressant och spännande på samma gång. Som tur är lär ingen vilja stjäla min gamla trotjänare till transportmedel.

Maria Adolfsson har inte bara uppfunnit sina karaktärer och historier. Hon har i likhet med Håkan Nesser skapat sitt eget land. Här heter det Doggerland och ligger mellan Skandinavien och England. Kan tänka mig att det är ungefär där Doggers bankar finns. Jag är lite misstänksam mot sådan konstruktioner men det fungerar riktigt bra i hennes säkra händer. ”Mellan djävulen och havet” är tredje boken om landet, efter ”Stormvarning” och ”Felsteg”. Också här står kriminalinspektören Karen Eiken Hornby i centrum. Förutom personliga problem ska hon hitta en försvunnen världsstjärna på studiobesök.

”Family noir” är en genrebeteckning som kommit alltmer. Och visst kan det vara extra otäckt med brott som sker i en till synes vanlig vardag. Caroline Eriksson har en bakgrund som socialpsykolog, något som kommer väl till pass i ”Kom i min famn”, första delen i en ny serie med terapeuten Simone Boman i huvudrollen. Historien om familjemannen Thomas som dras in i förvecklingar han inte kan stoppa är spännande, tragisk och välberättad. Det hela skulle kunna hända vem som helst med en del otur. Eriksson skildrar med skärpa och insikt samspelet mellan huvudpersonerna. Läser gärna fortsättningen.

Göran Sällqvist har ett förflutet både inom polisen och näringslivet och han använder båda erfarenheterna i sin debut ”Efter så många år”. Det handlar om den framgångsrike affärsmannen Rickard Ander, en gång i tiden polis, som blir inblandad i ett mord. Spåren leder långt tillbaka, till ett stort narkotikabeslag som gick helt fel där Ander var insatsledare. Det hela blir till en läsvärd habil historia utan att vara märkvärdig.

Varg Gyllander jobbar till vardags som presschef vid Stockholmspolisen. Han har tidigare skrivit en bra serie om ett par kriminaltekniker. Nu hamnar han rätt i klimatdebatten. Det startar lång i norr där sameflickan Ayla bevittnar en massaker i sin by. Spåren leder agenten Norma till en organisation som vill rädda jorden genom att utplåna de flesta av människorna. Välskrivet som vanligt, och alldeles för nära verkligheten egentligen. Tänkvärt och otäckt.

Bilbranschen står i fokus i debuterande Ellinor Wessels intressanta "Farliga affärer".
Nya deckare

A J Kazinski & Thomas Rydahl: Mordet på en sjöjungfru (Polaris, översättning Leo Gefvert)