Roman
Yu Miri
Tokyo Ueno Station â UtgĂ„ngen mot parken
Ăvers. Lars Vargö
Albert Bonniers förlag
I romanen "Tokyo Ueno Station â UtgĂ„ngen mot parken" skildrar Yu Miri hur obarmhĂ€rtigt och ensamt livet kan pĂ„gĂ„ för den fattige. Bokens huvudperson Ă€r den hemlöse Ă„ldringen Kazu. Han lever liksom hundratals andra hemlösa i kejsarens park Ueno i Tokyo. I skjul av kartong och plast kurar de mot kyla och fukt. Ingen började sitt liv dĂ€r i parken. Miri beskriver vad som drev dem dit.
Alldeles nÀra finns jÀrnvÀgsstationen Ueno Station med sina varningsskyltar om att inte gÄ för nÀra spÄren. Men mot döden under de framrusande tÄgen dras den sorgsne Kazu.
Miri har i sin roman gjort parken till en symbol för livet. Uppslaget Ă€r svindlande, persongalleriet skickligt valt, bĂ„de betrĂ€ffande huvudaktörerna och bokens namnlösa gestalter. LikasĂ„ Ă€r Ă€mnet storslaget. Det gĂ€ller ju sjĂ€lva existensen. ĂndĂ„ blir jag inte engagerad utan tycker att boken Ă€r nĂ€st intill trĂ„kig. Beror det pĂ„ för mĂ„nga sövande upprĂ€kningar? Eller Ă€r det skillnaden mellan japanskt och vĂ€sterlĂ€ndskt tempo som spökar? Jag vet inte. Det enda jag vet Ă€r att berĂ€ttelsen inte kommer till liv.
Kazu kastades redan som barn ut i hÄrt arbete i den lilla lantliga provins dÀr han föddes pÄ 1930-talet. SÄ fick han sjÀlv barn och drog som mÄnga andra till huvudstaden Tokyo för att hitta jobb. Med hacka, spade och skottkÀrra var han med och byggde arenorna inför Olympiska spelen i staden 1964. Sin familj ser han bara nÄgra dagar per Är.
NÀr insikten drabbar Kazu att han aldrig har tagit sin dotter och son till en djurpark, aldrig till ett nöjesfÀlt, aldrig nÀrvarat vid en skolavslutning sÄ svartnar hans vÀrld. NÀr hans son sedan dör, bara 21 Är gammal, blir mörkret ogenomtrÀngligt. Mot Kazus skrÀckfyllda sorg stÀller Yu Miri den frambrytande vÄren som syns i parken: "I all tid dÀrefter" skulle hans son vara död och ÀndÄ kÀnde han hur "en ljum vind blÄste och de vilda upplysta körsbÀrsblommorna dansade i natten".
I parken fĂ„ngar Kazu brottstycken av passerande mĂ€nniskors banala samtal medan Japans historia sipprar ut frĂ„n hemlösa som vet eller minns. SĂ„ snart kejsarfamiljen vĂ€ntas besöka parken stĂ€das uteliggarna bort. Det regnar och regnar i deras tröstlösa tillvaro. LĂ„ngtrĂ„kig eller inte ger "Tokyo Ueno Stationâ en hjĂ€rtskĂ€rande bild av banaliteten och tragiken i det enskilda mĂ€nniskolivet.