Recension2021-02-12 06:55

Drama/western

Titel: News of the world

Premiär: Visas nu på Netflix

I rollerna: Tom Hanks, Helena Zengel, Tom Astor med flera

Regi: Paul Greengrass

Speltid: 118 minuter

Det hade kunnat bli så bra. En filmskapare av Paul Greengrass kaliber och en skådespelare av Tom Hanks rang återförenas för första gången sedan "Captain Phillips" (2013) i en film som speglar USA:s historia. Denna gång har de gjort en western med lite mer känslosamt innehåll än vad genren brukar bjuda på. Hanks spelar en före detta sydstatskapten, Kidd, som efter det amerikanska inbördeskriget har hittat en ny försörjning. Han reser runt i små samhällen och berättar om vad som står i tidningarna, gör nyheterna till spännande underhållning för dem som inte kan läsa. Men han döljer en stor sorg.

En dag finner han en traumatiserad och nästan stum flicka. Det visar sig att hennes familj har dödats av indianer och att hon har bott sex år med stammen Kiowa. Dessa har i sin tur dödats av vita. Kapten Kidd beslutar sig för att föra flickan till hennes tyska släktingar. Dessa två såriga själar reser genom ett vidsträckt Texas, till stora delar laglöst efter det nyligen avslutade kriget. De besegrade sydstatarna styrs av den federala regeringen via blåklädda soldater.

Det råder inte riktigt samma postapokalyptiska stämning som i vandringsfilmen "Vägen" (2009). Men det är inte långt ifrån. Den omaka duon jagas av stråtrövare och pedofiler och har svårt att hitta vatten. Och traktens indianer är förmodligen medvetna om deras närvaro. Actionstämningen blommar upp för några laddade minuter, den vi känner igen från Paul Greengrass filmer om Jason Bourne. Detta när tre män jagat Kidd och flickan ut i ett oländigt klippområde.

Texas blir en spegling av världen, då såväl som nu. I en av de mer ogästvänliga hålorna tvingas Kidd att läsa den lokale ledarens egenhändigt producerade tidning, där denne framställs som fantastisk och hjältemodig. Referenserna till Donald Trump och hans inställning till nyheter kan knappast bli tydligare. Men det här är guldkornen i en ganska tunn och utdragen story. Replikerna är ofta rena plattityder och det är inte särskilt dynamiskt berättat. Ändå har filmen en sorts hypnotisk kraft. Förmodligen beror det på Tom Hanks skådespeleri och på den Kaspar Hauser-liknande hittebarnsgåtan.

"News of the world" är dock inte en av vare sig Hanks eller Greengrass bättre filmer.