Idel tomhet bland festande ungdomar

Jack Hildén går en lite farlig balansgång i sin roman om ett kompisgäng i Stockholm.

Jack Hildén (född 1989) är författare och kulturskribent. Han debuterade med romanen "Vi, vaktmästare" (2014). Senast gav han ut diktsamlingen "Laddet" (2019).

Recension2020-09-05 06:45

Jack Hildén

Många gånger i regn

"Många gånger i regn" är en samtidsskildring om ett ungt kompisgäng. Tillvaron är lös i konturerna. Livet präglas av festande med såväl alkohol som droger. I bakgrunden finns välbeställda föräldrar. Relationerna är flytande; den som är kompis ena dagen är partner nästa. De sexuella mötena betyder inte mer än någonting annat. Jack Hildén droppar flitigt referenser till populärkultur och låter ofta läsaren följa med på vandringar längs välbekanta platser i Stockholm.

Jag är visserligen på behörigt avstånd från nattliga fester i Stockholms innerstad, men gissar att Hildén ger en träffande bild av en viss livsstil, även om jag blir något förvånad när jag inser att personerna är i 30-årsåldern. Tio år yngre hade jag nog tänkt. Men det kanske är just så en grupp "unga vuxna" lever.

"Många gånger i regn" är en roman som strävar mer efter igenkänning än efter att förmedla något genuint nytt i tanke eller gestaltning. Språket är lättillgängligt och inbjuder till sträckläsning. Någon gång hade jag önskat lite mer stramhet i formuleringarna. Konsekvensen i det vardagliga, nära tonfallet fyller å andra sidan en funktion då det bidrar till att beskriva ett slags nivellering av tillvaron. Inte ens de mest dramatiska inslagen i boken förmår riktigt bryta känslan av tomhet och brist på förankring. Där går Hildén en inte helt ofarlig balansgång, eftersom läsupplevelsen riskerar att ta skada av det stilistiska greppet att inte söka sig mer mot djupet.