Att rädda en människa i yttersta nöd

Sofia Dahléns debutbok "Patient" är en originell berättelse om att försöka rädda livet på en syster.

Sofia Dahlén är född 1987 i Stockholm. "Patient" är hennes första bok.

Recension2021-07-03 06:45

Sofia Dahlén

Patient

"Patient" är en prosalyrisk berättelse om en psykiskt sjuk syster som tidigt går in i gränslandet mellan liv och död och ständigt räddas därifrån av det vakande författarjaget. En Orfeus-berättelse som besvärjer dödskrafterna med ett maniskt diktande, ett poetiskt språk som inte lämnar några glipor åt den förödande sjukdomen. Det är en strid som böljar fram och åter, en tsunami som aldrig slutar återvända. Författarjaget är klippan, och än mer konstruktionen som vidmakthåller de nödvändiga ordningarna, och som i sin egenskap av byggnadsingenjör (en ovanlig lyrisk komponent) förstår hållfasthetens under och principer.

Den dualism som böljar genom boken bygger paradoxalt nog på dödens nödvändighet och insikt. Om dess konstruktion kan inte ens en brobyggnadsingenjör uttala sig, men alla vet dess oundviklighet. Som konstruktion är den fastare och mer pålitlig än sin motsats. Därför krävs en så mycket större ansträngning.

Rationalismen upprätthåller broar, men motiverar den livet när ens syster, fortfarande lika sjuk, är inlåst på psyket? Vilken ekvation gäller då och kan den alls gå ut? Här närmar sig Sofia Dahlén ett annat gränsland – diktens lagrum som tillåter det outsägliga och utsägliga en samtidig existens. Språket utvecklas i bokens senare del, när kärleksmotivet är det enda som återstår, till en enastående uppvisning av nyansering, mångsidighet, nyskapelse. Läsaren är då lika övertygad som betagen och besegrad.